PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wolny rynek wymusza zmiany

Autor: Piotr Stefaniak
25-05-2013 06:13 |  aktualizacja: 27-05-2013 06:49
Wolny rynek wymusza zmiany

- Ubytki w przewozach masowych można by zrekompensować przewozem towarów przetworzonych - proponuje Łukasz Boroń, prezes zarządu PKP Cargo, w rozmowie z Piotrem Stefaniakiem.

- W większości krajów UE maleje rola kolei w przewozach towarów. Czy potrzebny jest przełom, aby zmienić tę sytuację?
- Zmiany na kolei z natury zachodzą wolno, bo jej działalność jest obwarowana wieloma barierami administracyjnymi i regulacyjnymi. Dotyczy to przede wszystkim narodowych przewoźników, którzy w zdecydowanej większości krajów unijnych są firmami państwowymi z dominującą pozycją rynkową oraz bagażem regulacji wewnętrznych. Ogranicza ich to w tempie zmian, w porównaniu z prywatnymi spółkami.

- Niektórzy mówią, że formuła przewoźników państwowych jest dobra.

- Nie w przypadku w pełni otwartego rynku. Jeżeli firmy takie nie dostosują się do potrzeb rynku, to narażone są na ryzyko spadku udziału na danym rynku, z uwagi na konkurencję elastyczniejszych firm prywatnych. Tak było kilka lat temu w przypadku PKP Cargo, ale dziś wierzymy, że jesteśmy już w stanie konkurować z największymi przewoźnikami w kraju i Europie.

- Wdrożenie czwartego pakietu dyrektyw kolejowych przyspieszy zmiany?

- Pakiet dotyczy głównie rynku przewozów pasażerskich i jego liberalizacji.

Rynków pasażerskiego oraz towarowego dotyka natomiast projekt rozdziału działalności zarządczej nad infrastrukturą kolejową od działalności operatorskiej.

Polska z dużym wyprzedzeniem odrobiła te lekcje. Ba, wyszliśmy daleko przed front zmian, jaki realizowany jest obecnie w UE. Nasz rynek cargo jest już dawno zliberalizowany. Jego otwarcie spowodowało, że PKP Cargo utraciło w przeszłości duży kawałek udziału w rynku, ale jednocześnie liberalizacja była impulsem do restrukturyzacji w naszej firmie. Bez tych zmian mielibyśmy dziś pewnie garb długów i walczylibyśmy o znacznie mniejszy udział w rynku. A dzięki liberalizacji rozmawiamy dziś o przyszłości bez kompleksów.

Czy dzięki restrukturyzacji PKP Cargo wskoczyło do pierwszej ligi pod względem wskaźników ekonomiczno-finansowych?

- Wiele osób będzie zaskoczonych, jeśli się dowie, że w ostatnich latach byliśmy wśród najbardziej rentownych firm kolejowych w Europie pod względem marży EBIT. Powołuję się tu na znane już publicznie dane za 2011 rok, bo nie wszystkie koleje podały jeszcze wyniki za 2012 rok.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP