PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wożą węgiel i liczą

Autor: Dariusz Ciepiela
11-12-2005 00:00
Wożą węgiel i liczą
Struktura przewozów ładunków kolejowych w Polsce w 2004 r. (w proc.). Źródło: CTL Logistics. Przewozy węgla i koksu. Źródło: CTL Logistics.

Przedstawiciele kolejowych firm przewożących węgiel różnią się w swoich prognozach co do przyszłości ich rynku: część z nich spodziewa się spadku ilości przewożonego węgla koleją, inni nie wykluczają wzrostu przewozów.

Trudno jednoznacznie określić, ile węgla wozi się w Polsce koleją. Z danych tylko dwóch firm przewozowych: PKP Cargo i PTKiGK Rybnik wynika, że w roku ubiegłym przewiozły one łącznie ponad 106 mln ton węgla. Do tego trzeba dodać przewozy innych przewoźników. Problem w tym, że krajowe wydobycie węgla wyniosło w minionym roku 99,2 mln ton węgla, a sprzedaż 98,8 mln ton, import węgla jest symboliczny, wynoszący ok. 2,4 proc. polskiego wydobycia. Czyżby w przewozach węgla zastosowano znaną z polityki zasadę – „nieważne, kto jak głosuje, ważne, kto liczy głosy”?
Wytłumaczenie zagadki jest prostsze niż się wydaje: rzadko się zdarza, żeby jeden przewoźnik kolejowy prowadził transport węgla od załadowania w kopalni do wyładowania przez końcowego odbiorcę. Zazwyczaj jeden ładunek węgla przechodzi przez dwóch lub nawet więcej przewoźników kolejowych, i każdy z nich wlicza go w swoje statystyki. W ten sposób jedna tona może być liczona kilkakrotnie.


Mniej, więcej


Największy przewoźnik węgla, czyli PKP Cargo, z roku na rok przewozi coraz mniej węgla. To wynik dwóch procesów: zdobywania rynku przez mniejszych przewoźników oraz zmniejszania się ilości przewożonego węgla.

– Z każdym rokiem zmniejsza się udział przewozów węgla kamiennego w ogólnych przewozach PKP Cargo – przyznaje Janusz Mincewicz, rzecznik prasowy PKP Cargo. – To efekt mniejszej transportochłonności i energochłonności polskiego przemysłu, który jest naszym głównym klientem. Spółka przewidywała spadek przewozów węgla kamiennego. Pozyskując w ostatnich latach do przewozu inne ładunki, głównie kamień i żwir, zachowała swój udział w rynku.

Od lat maleje wydobycie węgla w polskich kopalniach, i wszystko wskazuje na to, że ta tendencja będzie się utrzymywała w przyszłości. Musi się to więc odbić na kolejowych przewoźnikach węgla.

– Przewozy kolejowe węgla będą pochodną wielkości sprzedaży węgla przez jego producentów. Najważniejszym kryterium wyboru przewoźnika będzie cena świadczonych przez niego usług, następnym niezawodność obsługi i terminowość podstawienia wagonów oraz realizacji przewozu – przekonuje Krzysztof Niemiec, członek Zarządu ds. strategii, CTL Logistics.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP