Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wszystkie troski logistyki

Autor: Piotr Stefaniak
18-05-2016 10:35 |  aktualizacja: 18-05-2016 10:37
Wszystkie troski logistyki

Zbyt wczesne są zapowiedzi zmierzchu logistyki. Ale rosną wobec niej wyzwania. Różne rodzaje transportu rozmaicie sobie z tym radzą.

Aplikacje ITC i sztuczna inteligencja coraz śmielej wkraczają też do logistyki. Systemy informatyczne pomagają sterować w hubach przeładunkami milionów przesyłek. Aplikacje w połączeniu z robotami ładują towary na palety. Robot Spencer, wyposażony w system nawigacji, pomaga pasażerom na lotnisku Schiphol (Amsterdam) zeskanować karty pokładowe i wskazuje wyjścia do samolotów. Drony w służbie PKP Cargo patrolują pociągi z węglem.
Wyzwanie polega na tym, jak wskazuje Grupa Deutsche Post DHL (raport: Robotics in Logistics), że logistyka zbliża się do momentu, w którym roboty staną się najzwyczajniej niezbędne w świecie tego typu usług. Chodzi o prace złożone, z użyciem dużej liczby kombinacji, w pobliżu ludzi i w ograniczonej przestrzeni. Efektem będzie przekształcenie łańcuchów dostaw, a więc rewolucja w branży.

To - pojutrze. Dziś i jutro logistyka ma do rozwiązania bardziej "prozaiczne" problemy: walka o rynek, redukcja emisji spalin i uciążliwości dla środowiska, poprawa bezpieczeństwa...

Pochmurna koniunktura

W 2015 r. stawki frachtu morskiego w przewozach drobnicy zaczęły spadać i na linii Azja-Europa Północna sięgnęły historycznego dna. 247 dolarów za kontener (TEU) to poziom pięciokrotnie niższy niż w najlepszych okresach.

Także na ten rok analitycy prognozują dużą zmienność stawek frachtu drobnicy. Powody? Osłabł popyt na przewozy - pomiędzy Azją a Europą spadł w 2015 r. do najniższego poziomu od 25 lat (z wyjątkiem 2009 r.). Występuje zarazem duża nadwyżka mocy przewozowych nad popytem - mimo wycofania z rynku 8 proc. (możliwości przewozowe) światowej floty kontenerowców.

W tym samym czasie Baltic Dry Index, mierzący koszty transportu masowych ładunków suchych (rudy żelaza, węgiel, cement, zboża, nawozy) na głównych 11 trasach na świecie, zmalał z poziomu 1400 pkt. w końcu 2014 r. do 297 w końcu lutego tego roku. Po lekkim odbiciu nie może przekroczyć 700 pkt...

Przewozy morskie ogólnie, a kontenerowe w szczególności, są pierwszym i wiarygodnym barometrem, mierzącym koniunkturę w gospodarce i w globalnym handlu. Także w tym roku wskazuje on "niepogodę".

A ponieważ drogą morską przewożonych jest ponad 90 proc. towarów światowego handlu i przeszło połowa ogółu, podobnie kiepskie nastroje panują w całym globalnym transporcie cargo. Od czasu kryzysu gospodarczego w latach 2008-09 handel światowy nie powrócił do wcześniejszego tempa wzrostu. To dlatego np. koleje towarowe w Europie w tej dekadzie zatrzymały się w rozwoju (na ten temat czytaj więcej - Leniwe tory, s. 78).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP