Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wysoka akcyza na paliwa motorem postępu

Autor: Jan Macieja
13-03-2001 00:00

W interesie społeczeństwa i gospodarki leży utrzymanie wysokiego poziomu akcyzy na paliwa płynne oraz pełniejsze wykorzystanie alternatywnych nośników energii, a zwłaszcza odnawialnych.
Czas jaki upłynął od marszów protestacyjnych w Europie przeciwko wysokim cenom paliw płynnych pozwala na przedstawienie przyczyn i skutków wzrostu cen z pewnym namysłem już bez emocji. Ich zrozumienie staje się pomocne w formułowaniu ważnych wniosków pod adresem polityki gospodarczej.

Przyczyny wzrostu cen ropy naftowej
Przyczyna trzykrotnego wzrostu cen ropy w ciągu roku (z około 10 - 12 dolarów do około 30 dolarów za baryłkę) nie tkwi w nagłym wyczerpaniu jej zasobów, względnie, jak sugerowali niektórzy analitycy - z pospolitego ruszenia wyznawców islamu przeciw chrześcijaństwu. Zasoby są ogromne, a postęp technologiczny sprawił, iż te z nich, które na skutek zalegania pod dnem oceanów, czy na wielkich głębokościach pod powierzchnią ziemi do niedawna wydawały się niedostępne człowiekowi, są obecnie stosunkowo tanio eksploatowane.
Ogół przyczyn wzrostu cen ropy naftowej można podzielić na krótko i długookresowe. Do grupy pierwszej zaliczyć należy powrót do "normy". Niskie ceny w 1999 roku były wynikiem spadku popytu wywołanego obniżeniem się koniunktury gospodarczej, a zwłaszcza kryzysu azjatyckiego. Cena 10 - 12 dolarów za baryłkę wynikała z sytuacji nadzwyczajnej i nie była do utrzymania na dłuższą metę. Trzeba zarazem uwzględnić fakt, że drastyczny spadek cen do 10 - 12 dolarów stał się możliwy dlatego, że obniżeniu popytu na ropę naftową nie towarzyszyło obniżenie jej podaży. Arabia Saudyjska i Wenezuela uznały bowiem powstałą sytuację za dobrą okazję do zwiększenia ich udziału na rynku eksporterów ropy.
Jednakże wzrost popytu na ropę w 2000 r. nie był jedynie skutkiem przezwyciężenia słabej aktywności gospodarczej świata, ale również widocznego od pewnego czasu zastępowania paliwami płynnymi innych nośników energii pierwotnej wywołanego względnym spadkiem ceny tych paliw.
Poza wymienionymi przyczynami, obserwować można działania zakłócające stabilizację rynku paliw, dla zwiększenia zysków. Z braku miejsca ograniczę się do pokazania dwu przykładów takich działań. Pierwszym jest ograniczenie przerobu ropy naftowej przez rafinerie w okresie wzrostu jej ceny. Działania te podejmowane są dlatego, aby wytworzyć nierównowagę popytowo-podażową skutkującą szybszym wzrostem cen produktów ropopochodnych niż ropy. Polityka szybszego wzrostu cen paliw od cen ropy pozwala na wzrost zysków rafinerii w okresie wzrostu cen tej ostatniej. Wzrost ceny paliw nie obniża bowiem na nie popytu, gdyż w krótkim okresie jest on stały.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP