PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wysokie loty Pyrzowic


01-02-2006 00:00
Wysokie loty Pyrzowic

Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowice” w Pyrzowicach – tak brzmi pełna nazwa trzeciego pod względem ruchu pasażerskiego (po Warszawie i Krakowie) lotniska w Polsce. Znajduje się ono około 30 km na północ od Katowic. Korzystają z niego nie tylko pasażerowie z aglomeracji górnośląskiej, ale całej południowej Polski, a nawet z przygranicznych terenów Czech. Lotnisko w Pyrzowicach jest jednym z kluczowych elementów infrastruktury komunikacyjnej Śląska.

Jedną z jego przewag konkurencyjnych (poza bliskością terenów silnie zurbanizowanych i uprzemysłowionych) jest położenie MPL Katowice. Pyrzowicki port to lotnisko z największą liczbą bezchmurnych i „bezmglistych” dni w roku spośrod wszystkich polskich lotnisk.
Port obsługuje połączenia stałe, krajowe, jak i zagraniczne, a także połączenia czarterowe. Dysponuje także terminalem cargo – z Pyrzowic operują największe światowe firmy kurierskie świadcząc usługi dla firm inwestujących na Śląsku.

Ekspansja lotniska trwa od czasu, gdy jako pierwszy w kraju port lotniczy zyskało ono prywatnego gospodarza (właścicielem portu jest Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, akcjonariuszami – instytucje i firmy działające
w regionie).

Z Pyrzowic operują obecnie dwaj duzi przewoźnicy (Lufthansa i LOT), a od roku nowe połączenia otwierają kolejne tanie linie lotnicze. Lotnisko ma stałe połączenia z Warszawą oraz z kilkunastoma miastami zachodniej i południowej Europy. Co roku rośnie zarówno liczba odprawionych podróżnych, jak i towarów, które przechodzą przez terminal cargo; przybywają stałe połączenia z Europą. W ubiegłym roku liczba pasażerów już w listopadzie przekroczyła milion. Dwa lata temu w 12 miesięcy odprawiano zaledwie 257 tys. Przewieziono ponad 5000 ton przesyłek i towarów.

MPL Katowice według organizacji ACI (Airport Council International) jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się lotnisk w Europie. Dla wykorzystania tej koniunktury oraz sprostania wymaganiom pasażerów i przewoźników w listopadzie ub.r. GTL SA rozpoczęło kolejną inwestycję – obejmującą rozbudowę i modernizację infrastruktury Portu. Rozbudowa, której finał przewidziano na koniec roku 2007, ma także na celu spełnienie wymogów porozumienia z Schengen. W ostatnim dziesięcioleciu dwukrotnie już rozbudowywano terminal, poszerzano płytę postojową dla samolotów, wydłużono pas startowy do parametrów umożliwiających lądowanie największym samolotom transportowym. Ostatnio infrastruktura Portu wzbogaciła się o radar, co zwiększyło komfort pracy załóg i bezpieczeństwo lądujących maszyn.

Słabością śląskiego lotniska pozostaje infrastruktura... drogowa. Dojazd z Katowic trwa wprawdzie nie dłużej niż do lotniskach na obrzeżach wielkich metropolii (ok. 40 min.), ale prowadzi drogami o standardzie dalekim od ambicji gospodarzy Portu i regionu. Trwa budowa drogi dwupasmowej, która wygodnie połączy lotnisko ze światem.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP