PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zagłębie samochodowe

Autor: Zbigniew Konarski, wnp.pl (AG)
10-03-2013 09:28 |  aktualizacja: 10-03-2013 19:58
Zagłębie samochodowe
<b>Andrzej Korpak<br />
dyrektor gliwickiej fabryki GM</b><br /><br />
- Jeśli w segmencie samochodów kompaktowych nastąpi dalszy spadek, to będziemy to musieli wziąć na barki.

Polski przemysł motoryzacyjny upodobał sobie najbardziej uprzemysłowiony region kraju. Mimo kłopotów tyskiego Fiata, jego wizerunek wcale nie rysuje się w ciemnych barwach.

W województwie śląskim znajduje się jedna trzecia polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Są tu dwie z trzech funkcjonujących w Polsce fabryk samochodów osobowych: General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach oraz Fiat Auto Poland w Tychach. Poza nimi, na terenie górnośląskiej aglomeracji i w jej okolicy, jest jeszcze blisko 400 firm produkujących części i wyposażenie do wszystkich typów aut.
W sumie zatrudniają 44 tys. osób. Dla porównania: w całym kraju, w sektorze automotive pracuje ich 149,5 tys. Kilka wiadomości świeżych i dobrych: W Bielsku-Białej powstał szósty zakład produkcyjny firmy TRW Automotive.

Firma planuje zatrudnić około 700 osób. W Żorach, SL Poland, dostawca południowokoreańskiej firmy SL Corporation, ma zamiar postawić fabrykę wytwarzającą komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego w Czechach i na Słowacji. Chce zatrudnić 500 osób. NGK Ceramics Polska buduje swój drugi zakład produkcyjny w Gliwicach i zapowiada zatrudnienie w nim 200 osób. Magneti Marelli z Grupy Fiata zmodernizuje swój zakład w Sosnowcu. Tu też będzie praca.

Teraz z innej beczki: w listopadzie 2012 roku w fabryce Opla w Gliwicach wyprodukowano o 285, czyli o 2,4 proc. więcej samochodów niż przed rokiem. Dobrze! Ale nie do końca: całoroczna produkcja GMMP była jednak o ponad jedną piątą mniejsza niż w roku 2011.

Dramatyczne wieści dochodzą z tyskiego Fiata. Nie będzie się tam już montować popularnej pandy, w związku z czym zakład wyprodukuje o 50 tys. samochodów mniej niż w roku 2012 i połowę mniej niż w rekordowym 2009.

Dokładnie: "poniżej 300 tys. egzemplarzy".

Pracę straci jedna trzecia załogi.

Fiat robi swoje

Nowa panda ma być montowana w Pomigliano d’Arco pod Neapolem. Dlaczego?

Przecież tyska fabryka należy do najlepszych w koncernie; nawet rzymski "Il Messaggero" napisał, że w Polsce fiata pandę wytwarzano taniej niż we Włoszech. Prezes Fiata Sergio Marchionne wyjaśnia bez ogródek: tej decyzji nie uzasadniały względy ekonomiczne, lecz zobowiązania koncernu wobec włoskiego rządu.

A co na to polski rząd? Właściwie nic. Przynajmniej dopóki zarząd FAP nie przystąpił do realizacji planu zwolnień. Wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński zaprosił do siebie wiceprezesa Fiata Paolo Rebaudengo. Wicepremier mówił na tym spotkaniu o zamiarach stworzenia pakietu zachęt dla inwestorów i wsparciu dla lokowania w Tychach produkcji nowych modeli samochodów, a włoski menedżer o skutkach kryzysu motoryzacji.
<b>Andrzej Korpak<br />
dyrektor gliwickiej fabryki GM</b><br /><br />
- Jeśli w segmencie samochodów kompaktowych nastąpi dalszy spadek, to będziemy to musieli wziąć na barki.  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP