Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zaplecze kolei odżywa

Autor: Krzysztof Orłowski
01-08-2007 00:00
Zaplecze kolei odżywa
<b>Zbigniew Jakubas</b>, znany inwestor, właściciel Newagu i PRK Poznań
- Kolej będzie musiała kupować nowy tabor. Te jednostki, które dzisiaj jeżdżą, mają po 30-40 lat. W tej dziedzinie muszą zajść takie same zamiany, jak w przypadku samochodów. Nikt nie jeździ już dzisiaj trabantem czy wartburgiem. Dlatego firma, która chce się rozwijać, musi produkować tabor, nie może nastawiać się wyłącznie na remont. W Newagu, mimo że nadal zajmujemy się przeprowadzaniem napraw, to przede wszystkim stawiamy na rozwój nowych produktów. Pracujemy nad tym od momentu, kiedy zostałem inwestorem. <b>Jakub Majewski</b>, Instytut Rozwoju i Pomocji Kolei
Sytuacja w firmach zaplecza kolejowego przez dłuższy czas była bardzo zła, dopiero ostatnio trochę się poprawia. W tym przemyśle ogniskują się problemy strukturalne całej kolei. Gdy PKP zaczęła na początku lat 90. pikować w dół, najpierw ograniczyła inwestycje taborowe. Źródło zamówień, bardzo duże w okresie realnego socjalizmu, malało, aż w końcu zupełnie wyschło. Firmy te stanęły wówczas przed widmem bankructwa. Najbardziej widoczne było to w przypadku firm pracujących na potrzeby przewozów towarowych - nieco lepiej wyglądała sytuacja tych, które prowadziły działalność naprawczą i obsługiwały przewozy pasażerskie, gdzie jakieś zamówienia - np. na modernizację czy naprawy lokomotyw i wagonów, zawsze były.

Firmy produkujące i remontujące wagony odżywają po długim okresie braku zamówień. Ci, którzy przetrwali kilkunastoletni okres posuchy, dziś mogą mieć kłopot z odbudowaniem zdolności produkcyjnych.

Największy popyt jest w tej chwili na naprawy taboru, ale przyszłość należeć będzie do zakładów, które budują wagony i całe składy pociągowe. Problem w tym, że długi okres braku zamówień doprowadził do tego, że część firm z tej branży upadła, część jest dzisiaj bardzo osłabiona, a pozostałe produkują w większości na eksport.
Na to, że można produkować w Polsce, a sprzedawać całość produkcji za granicą, najlepszym przykładem jest dawna Fabryka Wagonów Świdnica. Przejęta pod koniec lat 90. przez amerykańską firmę Greenbrier radzi sobie bardzo dobrze - jest jednym z największych w Polsce zakładów z tej branży. Ma ok. 350-400 mln zł przychodów i sprzedaje rocznie 1000-1500 różnego rodzaju wagonów towarowych. Zatrudnia około tysiąca osób.

- W ciągu 8 lat nie mieliśmy żadnego zamówienia ze strony PKP - mówi Elżbieta Borowiak, rzecznik Greenbrier Wagony Świdnica. - Mimo że w ofercie posiadamy np. potrzebne na polskim rynku węglarki.

Główne rynki zbytu to Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy. Sposobem na przeżycie była duża elastyczność. W odróżnieniu od firmy-matki polski Greenbrier robi wiele małych, jak na tę branżę, zamówień.

- Fabryka w Stanach Zjednoczonych wytwarza dwa produkty rocznie, ale w bardzo długich seriach, w Polsce najczęściej zdarzają się zamówienia rzędu 100 sztuk. Co rok prowadzimy więc ok. 10 projektów. Największym kontraktem w historii firmy było zdobycie 3 lata temu zamówienia na wyprodukowanie 3 tys. wagonów dla kolei szwajcarskich - mówi Borowiak.


Kapryśna koniunktura


- Coś się ruszyło dopiero w ubiegłym roku. Do tego czasu mieliśmy do czynienia z kryzysem, który trwał od początku lat 90., a nasilił się w latach 2000-02 - ocenia Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Firmy wygaszały swój potencjał. O ile na początku lat 90. w firmach związanych z produkcją i remontem taboru pracowało 50 tys. osób, to dziś 25-30 tys. Teraz, gdy pojawiają się zlecenia, zdarza się, że muszą one klientom odmawiać. Przykład? Chociażby Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego (ZNTK) w Łapach.

- Dzisiaj jest bardzo dobra koniunktura. Są bardzo duże zamówienia ze strony Cargo. Nie wszystkie jednak bierzemy. Zamówień jest więcej niż mamy mocy produkcyjnych - mówi prezes ZNTK Łapy Ryszard Ekiert.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP