PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zaprojektuj sobie biznes!

Autor: Mirosław Piątkowski
16-09-2016 16:04
Zaprojektuj sobie biznes!

Pacjenci chcą, aby spędzać więcej czasu przy ich łóżkach, tymczasem codziennie z pracy zwalniają się kolejni lekarze i pielęgniarki; Pranie już się zaczęło, a dopiero teraz widzę zawieruszoną skarpetkę...

Na takie problemy reakcje zwykle są dwie. Jedni narzekają na służbę zdrowia i złośliwość rzeczy martwych. Drudzy kiwają głowami ze zrozumieniem i zaraz zaczynają opowiadać swoje historie, jak to zaniedbywał ich personel w szpitalu, albo ile to razy ich podkolanówki czy podkoszulki, zamiast do pralki, trafiły do kosza z brudną bielizną.

Nie po omacku!



Gwoli sprawiedliwości: nie brakuje osób, które reagują mniej przewidywalnie: "A gdyby tak rozwiązać społeczny, biznesowy lub konsumencki problem...". Zwolennicy trzeciej drogi, nazywani zwykle innowatorami, coraz rzadziej działają spontanicznie i po omacku. Wielu sięga po sprawdzone i udokumentowane metody. Zalicza się do nich design thinking, czyli myślenie projektowe, które wytycza jasną ścieżkę postępowania, złożoną z kilku kroków.

Pierwszym jest empatia, czyli głębokie "wejście w skórę" użytkownika, drugim - zdefiniowanie wyzwania lub problemu, trzecim - burza mózgów, prowadząca do zgromadzenia pomys-łów. Kolejna faza to budowa prototypu: wizualizacja wybranej koncepcji i szybkie zebranie opinii o próbnym produkcie lub usłudze. Wszystko kończy się testowaniem i ulepszaniem rozwiązania przed wprowadzeniem na rynek.

- Nie ma gotowej recepty na innowacje, ale usystematyzowane podejście, kryjące się pod nazwą desing thinkingu, wskazuje drogę do tworzenia rozwiązań pożądanych przez użytkowników, wykonalnych technologicznie i ekonomicznie opłacalnych - tłumaczy Tomasz Niebylski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska.

Co sprawiło, że design ze strefy zarezerwowanej dla wzornictwa przemysłowego i sztuki użytkowej przeszedł do biznesu? Wróćmy do czasów, gdy Tim Brown, szef spółki IDEO i guru design thinkingu, był początkującym projektantem. Zlecono mu stworzenie eleganckiej obudowy faksu, z czego wywiązał się znakomicie, lecz dopiero 1,5 roku później urządzenie zeszło z taśmy produkcyjnej (dziś cała technologia jest przestarzała).

To kazało Brownowi podać w wątpliwość sens jego profesji. Zrozumiał, że nie chce uatrakcyjniać rzeczy, by się lepiej sprzedawały. Od tamtej pory za pomocą produktów - tyleż ładnych, co funkcjonalnych i przyjaznych w obsłudze - próbuje wywierać rzeczywisty wpływ na życie klientów. Prezes IDEO wyłożył to jasno: design, rozumiany głównie w kategoriach estetycznych lub artystycznych, to przyczepianie kwiatka do kożucha.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 775 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 170 016 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 715 ofert w bazie

2 782 171 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP