Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zarządzanie procesami: klucz do efektywności

Autor:
18-09-2000 00:00

Rozmowa z Bartłomiejem Seidelem, dyrektorem działu Enterprise Management IMG Information Management Polska Sp. z o.o.

- Dlaczego IMG namawia swoich klientów do wdrożenia zarządzania procesami?
- Mówiąc proces mamy na myśli procesy zaopatrzeniowe, produkcyjne, sprzedaży, itp. Systemy informatyczne dla przedsiębiorstw rozwijają sie bardzo dynamicznie. Po systemach MRP II i ERP przychodzi moda na systemy SCM i CRM. Wprowadzenie zarządzania procesami pozwala znacznie lepiej wykorzystywać potencjał, który przynoszą te nowe narzędzia i zagwarantować zwrot z inwestycji.
- Dlaczego zarządzanie procesami jest tak istotne dla zrobienia prawidłowego użytku z technologii informatycznych?
- Rozpatrzmy jako przykład skuteczność funkcjonowania klasycznego systemu MRP II, w którym plany produkcji i zaopatrzenia sterowane są planami sprzedaży i bieżącymi zleceniami klientów. Z punktu widzenia sprzedawcy, czy nawet dyrektora działu sprzedaży, to, czy zgłoszenie klienta zostanie wprowadzone do systemu natychmiast, czy też poczeka jest często obojętne. Świadomość wszystkich czynników warunkujacych optymalny przebieg procesu nie jest bowiem na tych stanowiskach wymagana. Natomiast dla efektywnego procesu produkcji i gospodarki zapasami warunkiem kluczowym jest, aby informacja o planowanej sprzedaży, jak najszybciej trafiła do systemu MRP, co umożliwi mu optymalizację planu produkcji.
Innym przykładem może być decyzja o instalacji oprogramowania do komunikacji z bankiem. Z punktu widzenia głównego księgowego inwestycja ta może być mało istotna w porównaniu z innymi bieżącymi potrzebami. Dla działu sprzedaży sprawna kontrola wiarygodności klienta, oparta na bieżącej ewidencji księgowej jest warunkiem prawidłowej obsługi klientów.
Zarządzanie procesowe zorientowane jest na monitorowanie czynników warunkujacych efektywność całego procesu, eliminację wąskich gardeł i wybór właściwych działań usprawniających. Umożliwia ono szybsze dostrzeżenie potrzeby zmian organizacyjnych oraz trafniejszy dobór inwestycji, zwłaszcza w obszarze IT.
- Na czym polega różnica pomiędzy tradycyjnym a procesowym podejściem do zarządzania?
- Przede wszystkim pojawiają się osoby odpowiedzialne za cały proces. Osoby te powinny poznać specyfikę procesu, wiedzieć co wpływa na jego sprawność i znać wzajemne zależności działań realizowanych przez poszczególne działy. Ich obowiązkiem jest monitorowanie efektywności całego procesu i wybór prawidłowych działań usprawniających. Osobom tym powinny zostać wyznaczone cele, które mają poprawić wybrane aspekty efektywności procesu. Najlepiej jest, gdy odpowiedzialność ta uwzględniona jest w systemie premiowania.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP