PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zarządzanie procesowe: nowa moda, czy coś więcej?

Autor: Adam Brzozowski
12-03-2007 00:00
Zarządzanie procesowe: nowa moda, czy coś więcej?

Minął już zgiełk po reengineeringu i obietnicach, jakie ta metoda zwiększania efektywności niosła ze sobą. Została po nim zmiana mentalności, określana mianem "myślenia horyzontalnego", a dokładniej - "myślenia procesowego". Nowa moda, czy coś więcej?

Zarządzanie procesami biznesowymi (Business Process Management - dalej: BPM) nie jest prostą spuścizną po reengineeringu. Firmy w poszukiwaniu efektywności oraz w dążeniu do zwiększenia satysfakcji klienta uświadomiły sobie, iż wartość dla klienta powstaje w realizowanych procesach, a te przecinają w poprzek tradycyjne struktury organizacyjne.
Tradycyjne struktury przedsiębiorstw nadal się jednak utrzymują, mimo że zgodnie z coraz bardziej popularną metodologią BPM wystarczy ustanowić właścicieli i wykonawców procesów.

- Okazuje się, że procesy procesami, a hierarchie kwitną, przede wszystkim dlatego, że taka jest natura człowieka: większość z nas lubi się odnajdywać w konkretnym miejscu w organizacji, mieć przypisane jednoznaczne stanowisko. Mimo iż struktury w wielu firmach się spłaszczają, nadal z powodzeniem funkcjonują obok procesów. I taki stan należy obecnie uznać za optymalny - mówi Artur Milecki, wicedyrektor konsultingu IDS Scheer Polska.


Różne interpretacje


Nie ma odwrotu od zarządzania procesami biznesowymi, to one bowiem tworzą wartość dla klienta i właścicieli. Poza tym, każdy system, aplikacja, czy narzędzie IT wspomagające zarządzanie ma w sobie zaszyte procesy i transakcje, zatem im więcej IT w naszym życiu, tym więcej w nim uświadomionych i zdefiniowanych procesów. A wtedy do zarządzania procesami już tylko jeden krok.

Warto zastanowić się, jak należy rozumieć BPM, ponieważ zarządzanie procesami interpretują inaczej informatycy, a inaczej biznes. Dla świata IT BPM to klasa rozwiązań integrujących różne wykorzystywane w organizacji (w jej procesach) aplikacje i systemy informatyczne. BPM pełni więc rolę integratora, bywa określane mianem middleware (klasa oprogramowania integracyjnego). Biznes z kolei rozumie BPM jako metodę na zautomatyzowanie procesów biznesowych, co daje wymierne korzyści (czas i pieniądze).

Według Artura Mielickiego, BPM należy rozumieć szerzej. W tej koncepcji chodzi o zarządzanie procesami przekrojowymi i zawartymi w nich działaniami. Obejmuje ono:
- określanie celów, planów i budżetów,
- dostarczanie potrzebnych zasobów i motywowanie ludzi,
- koordynowanie działań,
- monitorowanie mierników procesów oraz diagnozowanie odchyleń i podejmowanie decyzji co do działań korygujących.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP