PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zarządzanie: Strategie na wzrost gospodarczy

Autor: Oskar Filipowicz
01-09-2004 00:00 |  aktualizacja: 16-10-2009 14:03

Jeszcze nie tak dawno częstym tematem publikacji w prasie poświęconej gospodarce i zarządzaniu była dekoniunktura; czytelników-menedżerów interesowały sposoby łagodzenia jej skutków, metody radykalnej redukcji kosztów czy wręcz “strategie przetrwania”. Dziś, gdy coraz bardziej przekonywująco brzmią głosy dostrzegających syndromy wyraźnego wzrostu gospodarczego, zarządzający firmami stają przed nowym wyzwaniami sprowadzającymi się do najogólniejszej kwestii: jak najefektywniej wykorzystać okres wzrostu.

Wzrost nie jedno ma imię
Czy polska gospodarka rzeczywiście wychodzi z koniunkturalnego dołka? Jakie branże już odczuwają skutki wzrostu? Pytania o identyfikację fazy cyklu koniunkturalnego to naturalny początek rozmowy o wzroście.
Jak się okazuje, już na tym etapie dochodzi do kontrowersji – firmy różnych branż różnie odczytują te same symptomy i różnie, w zależności od specyfiki swojego rynku postrzegają fazę cyklu, w jakiej się znajdujemy.
Nie bez znaczenia jest fakt, że rozpoczynający sie okres wzrostu naklada się na pierwsze miesiace debiutu polskiej gospodarki w UE. Po niespełna czterech miesiącach, od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, niektóre firmy odczuwają już tego skutki. W pierwszej kolejności, szybciej niż przewidywali eksperci, na przystąpieniu do obszaru gospodarczego Unii korzysta branża spożywcza. Poprawę sytuacji zauważają również, producenci mebli, drewna, sprzętu AGD, odzieży i materiałów budowlanych.
Wspólnym dla wszystkich branż, podstawowym wskaźnikiem rosnącej koniunktury obok wzrostu PKB jest – jak zauważa prof. Witold Orłowski, szef Społecznego Zespołu Doradców Ekonomicznych Prezydenta – wzrost popytu wewnętrznego, a ten wskaźnik uparcie nie chce drgnąć.
Jednym z barometrów wzrostu jest branża reklamowa, a ściślej nakłady przedsiębiorstw przeznaczane na działania marketingowe. Tu w obliczu recesji koszty tnie się najszybciej, a w czasie wzrostu rozpoczyna się wyścig, kto szybciej zainwestuje, by zdobyć przewagę nad konkurencją.
– Nasza branża nie odczuwa wzrostu gospodarczego – zapewnia Jerzy Motz z grupy Euro RSCG Marketing House. – Moim zdaniem, jeśli popyt krajowy wzrośnie, to nasza branża odczuje go jednak nie w klasycznej reklamie nakierowanej na wizerunek marki, ale w działaniach nakierowanych bezpośrednio na wynik. Czasy gdy agencje dostawały nagrody za kreatywne kampanie produktów, których nikt nie chciał kupować, mamy za sobą.

Za wcześnie, czyli w sam raz
Tak więc polski wzrost, “napędzany” głównie przez eksport, nie dla wszystkich oznacza kokosy. Ale zrozumiała po bolesnych doświadczenia recesji ostrożność przedsiębiorców może stać się jedną z przyczyn “przegapienia” przez firmę szansy związanej ze wzrostem koniunktury.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP