Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zarządzanie wartością firmy

Autor: Adam Guz*
11-09-2001 00:00

Na przestrzeni kilku lat praktyki jako doradca strategiczny szeregu firm zauważam znaczną poprawę w poziomie wykształcenia polskich menedżerów oraz znacznie lepsze ich kompetencje. Nadal jednak popełniane są rażące błędy i nadal mało jest menedżerów, którzy kierują się jasno określoną strategią działania.

Nie traktuję tutaj strategii jako pięknie opracowanego dokumentu, który spoczywa głęboko w szufladzie prezesa.
Raczej chodzi o pewien jasno określony cel działania i zapewnienie odpowiednich środków i zasobów aby ten cel osiągnąć. Nie zawsze jednak najważniejszy cel prowadzonej działalności identyfikowany jest w sposób jednoznaczny. Jeśli jeszcze prywatny przedsiębiorca nie ma raczej problemów z definiowaniem celów firmy, jeśli są identyfikowalne z celami własnymi, tak menedżerowie korporacji lub załogi przedsiębiorstw na pytanie, jaki jest cel istnienia ich firmy odpowiadają przeróżnie. Pojawia się kwestia społeczna, zadowolenie klientów i czasem zysk. Niestety, mało kto odpowiada, że nadrzędnym celem jest robienie pieniędzy. Tak prymitywny cel powinien przyświecać każdej firmie - musi ona generować wystarczającą ilość gotówki, która zaspokoi potrzeby operacyjne, inwestycyjne i jeszcze wystarczy na obsługę kapitału. Pieniędzy a nie tylko zysków, ponieważ można łatwo upaść, generując jedynie zyski a nie gotówkę, która jest najważniejsza w kontynuacji i rozwoju firmy. Obecna sytuacja z mniejszą podażą pieniądza w gospodarce, która powoduje znaczne zatory płatnicze poprzez przedłużanie terminów spłaty zobowiązań, ukazuje w dosyć bolesny sposób przedsiębiorstwom, że to nie zysk jest istotny, ale generowanie gotówki. Cóż z tego, że firma sprzeda swój produkt, kiedy nie ściągnie gotówki. Musi do właściwego urzędu skarbowego odprowadzić VAT oraz podatek dochodowy (niestety, nie żyjemy w systemie amerykańskim, gdzie prawo bilansowe jest równoważne z prawem podatkowym i tworzenie rezerw powoduje obniżenie podstawy opodatkowania), ponieważ zrealizowała zysk. A gdzie gotówka? Oczywiście można zaciągnąć kredyt, jeśli zakładamy, że sytuacja jest przejściowa i przewidujemy w określonym czasie ściągnąć należność a kontrahent zapewni nam długoletnią współpracę. Niestety gros firm upada z powodu utraty płynności a nie utraty rentowności, chociaż zjawiska te się w przedsiębiorstwach zazębiają. Jedynie poprzez zarabianie pieniędzy firma może realizować podstawowy cel zarządzania, jakim jest podnoszenie wartości przedsiębiorstw.

Czy jest to podstawowa reguła gospodarowania - podnoszenie wartości firmy? W tym miejscu można poddać w wątpliwość: dlaczego właśnie taki powinien być cel mojego działania - wzrost wartości kapitału akcjonariuszy? A dlaczego nie wzrost mojej osobistej zasobności?

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP