PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zielony samochód: marzenia i realia

Autor: Arkadiusz Gęsicki, Tomasz Mrozowski
03-04-2011 00:00
Zielony samochód: marzenia i realia
Prognozowana sprzedaż samochodów w 2020 r. (w mln szt.)

Drożejąca ropa naftowa i walka z ociepleniem klimatu mogą pomóc samochodom z "zielonym" napędem wjechać na nasze drogi. Polska jednak nie będzie należeć do liderów tego trendu.

Według ekspertów The Boston Consulting Group (BCG), już za 10 lat co czwarty samochód jeżdżący po Europie będzie miał silnik hybrydowy lub elektryczny. W 2020 r. Europejczycy kupią 2,9 mln samochodów hybrydowych oraz 1,1 mln aut z silnikami elektrycznymi.
- Przyjęliśmy scenariusz, w którym cena ropy naftowej w długim okresie wróci do poziomu sprzed kryzysu, czyli ok. 150 dolarów za baryłkę, a rządy, w obawie przed ociepleniem klimatu, będą konsekwentnie dążyły do obniżania emisji dwutlenku węgla, wspierając finansowo rozwój alternatywnych źródeł energii - wyjaśnia Jarosław Dmowski, młodszy partner w warszawskim biurze BCG. To tylko jeden z kilku wariantów, które zostały przeanalizowane. Wydaje się jednak dość prawdopodobny, bo cena ropy wraz z rosnącym popytem pnie się do góry, a politycy są coraz bardziej świadomi, że bez bardziej ekologicznego transportu trudno będzie zrealizować cele redukcji CO2.

Ostatnia dekada to czas bezprecedensowego rozwoju samochodów z "zielonym" napędem.

Pod koniec lat 90. Toyota wprowadziła na rynek hybrydowego Priusa, który na przełomie 2009 i 2010 r. stał się najchętniej kupowanym samochodem w Japonii (na początku tego roku Priusa przegoniła - również hybrydowa - Honda Fit).

Dwa lata temu Elon Musk zaprezentował sportową Teslę i pokazał, że elektryczne auto może się rozpędzić do 100 km/h w mniej niż 5 sekund. Teraz Nissan chce, żeby jego nowy model Leaf stał się pierwszym samochodem elektrycznym sprzedawanym na skalę masową. Prezes Nissana Carlos Ghosn zapowiada, że jego koncern chce sprzedawać 300 tys. elektrycznych aut rocznie. Wszystkie największe koncerny chcą mieć elektryczne auta w swojej ofercie: Peugeot Citroen wprowadził elektrycznego Berlingo First Electric, Chevrolet - Volta, a Venturi z Księstwa Monako - kosztującego 300 tys. euro futurystycznego Fetisha. Volvo już rozpoczyna testy C30 z silnikiem elektrycznym.

Oszczędne, ale...

Koncerny samochodowe pochłania teraz to, jak wprowadzić "zielone" samochody do masowej sprzedaży. Żeby to zrobić, muszą pokonać kilka poważnych barier technologicznych i infrastrukturalnych.
Prognozowana sprzedaż samochodów w 2020 r. (w mln szt.)  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP