PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Żwawość w sieci

Autor: Witold Węgorkiewicz*
16-02-2001 00:00

Podstawowym celem każdego przedsiębiorstwa jest po pierwsze przetrwać, po drugie przynieść zysk, po trzecie – jeśli to możliwe – rozwijać się. W gospodarce rynkowej, a więc środowisku wszechobecnej konkurencji, przetrwanie i rentowność firmy są uzależnione od jej zdolności do zbudowania przewagi strategicznej.

Powstało wiele koncepcji dotyczących budowania strategii, koncepcji zwanych potocznie "szkołami strategii". Najbardziej dojrzałą z nich wydaje się być tak zwana "szkoła zasobowa" zaproponowana przez panów Hamela i Prahalada. Nie wchodząc w szczegóły, u korzeni tej koncepcji leży myśl następująca: "Uzyskasz trwałą przewagę strategiczną jeżeli będziesz miał coś co będzie wartościowe, rzadkie i trudne do imitacji". Myśl ta jest nazywana w skrócie VRIO od V – Value (wartość), R – Rareness (rzadkość), I – Imitability (nieimitowalność), O – Optimal Exploitation (optymalne wykorzystanie). Nie jest łatwe zdobycie kluczowego zasobu spełniającego pełną regułę VRIO, trudno bowiem o zasób, którego nie daje się w żaden sposób imitować. Firmy odnoszące sukcesy stosują zatem często jedną z dwóch strategii możliwych do zastosowania w sytuacji kiedy nie dysponują zasobem spełniającym pełne VRIO. Firmy te albo skupiają się na innowacyjności nieustannie poszukując unikalnych rozwiązań, albo skupiają się na procesach wewnętrznych, starając się ograniczyć koszty.
W Sieci jest dokładnie tak samo jak w "zwykłym", tradycyjnym biznesie, tyle, że wszystko dzieje się o wiele szybciej. Jeśli więc jakaś organizacja znalazła swój kamień filozoficzny – VRIO – to jej przewaga jest trwała. Jeśli – dla przykładu – jakaś firma farmaceutyczna opracuje technologię produkcji leku przerywającego napad migreny i jako jedyna może go produkować, to osoby cierpiące na tę przykrą chorobę będą skazane na kupowanie tego leku, zupełnie niezależnie od tego czy i w jaki sposób ta firma będzie istnieć w Sieci.
Jeśli jednak zasób dający nam przewagę strategiczną jest możliwy do imitacji, to zostanie on bardzo szybko powielony przez konkurencję. Aby utrzymać się na powierzchni, organizacja musi bardzo szybko orientować się w otoczeniu, natychmiast wykorzystywać pojawiające się szanse, a jednocześnie być zdolną do reagowania na zmiany w otoczeniu. Cecha organizacji, która na to pozwala, nazywana jest z anglosaska agility, czyli po naszemu – żwawość.
Co to jest żwawość? Żwawość jest definiowana jako zdolność organizacji do swobodnego reagowania na całkowicie nieoczekiwane zmiany w otoczeniu. Odróżnia ją to istotnie od elastyczności, która jest definiowana jako cecha pozwalająca organizacji przystosowywać się do zmian, które wcześniej przewidzi.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP