Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Żwawość w sieci

Autor: Witold Węgorkiewicz*
16-02-2001 00:00

Podstawowym celem każdego przedsiębiorstwa jest po pierwsze przetrwać, po drugie przynieść zysk, po trzecie – jeśli to możliwe – rozwijać się. W gospodarce rynkowej, a więc środowisku wszechobecnej konkurencji, przetrwanie i rentowność firmy są uzależnione od jej zdolności do zbudowania przewagi strategicznej.

Powstało wiele koncepcji dotyczących budowania strategii, koncepcji zwanych potocznie "szkołami strategii". Najbardziej dojrzałą z nich wydaje się być tak zwana "szkoła zasobowa" zaproponowana przez panów Hamela i Prahalada. Nie wchodząc w szczegóły, u korzeni tej koncepcji leży myśl następująca: "Uzyskasz trwałą przewagę strategiczną jeżeli będziesz miał coś co będzie wartościowe, rzadkie i trudne do imitacji". Myśl ta jest nazywana w skrócie VRIO od V – Value (wartość), R – Rareness (rzadkość), I – Imitability (nieimitowalność), O – Optimal Exploitation (optymalne wykorzystanie). Nie jest łatwe zdobycie kluczowego zasobu spełniającego pełną regułę VRIO, trudno bowiem o zasób, którego nie daje się w żaden sposób imitować. Firmy odnoszące sukcesy stosują zatem często jedną z dwóch strategii możliwych do zastosowania w sytuacji kiedy nie dysponują zasobem spełniającym pełne VRIO. Firmy te albo skupiają się na innowacyjności nieustannie poszukując unikalnych rozwiązań, albo skupiają się na procesach wewnętrznych, starając się ograniczyć koszty.
W Sieci jest dokładnie tak samo jak w "zwykłym", tradycyjnym biznesie, tyle, że wszystko dzieje się o wiele szybciej. Jeśli więc jakaś organizacja znalazła swój kamień filozoficzny – VRIO – to jej przewaga jest trwała. Jeśli – dla przykładu – jakaś firma farmaceutyczna opracuje technologię produkcji leku przerywającego napad migreny i jako jedyna może go produkować, to osoby cierpiące na tę przykrą chorobę będą skazane na kupowanie tego leku, zupełnie niezależnie od tego czy i w jaki sposób ta firma będzie istnieć w Sieci.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 141 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP