PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Życie w świecie konkurencji

Autor: Jacek Wódz*
18-05-2001 00:00

Minęło już ponad 10 lat od momentu gdy przyjęliśmy założenia gospodarki wolnorynkowej. Stąd życie w świecie konkurencji wydaje się nam być cześcią owej logiki gospodarki wolnorynkowej. I takie skojarzenie, jeśli jest obecne w społecznym myśleniu, dobrze świadczy o polskich przemianach ustrojowych.

Ale przecież socjologowi nie wypada przyjmować na wiarę takich życzeniowych stwierdzeń - zapytajmy więc czy naprawdę takie skojarzenie ma miejsce w myśleniu przeciętnego Polaka? Odpowiedź na to pytanie, nawet jeśli tylko hipotetyczna, pozwoli nam wyjaśnić jedną z ważniejszych cech naszego społeczeństwa AD 2001.
Trzeba jednak na problem konkurencji spojrzeć nieco inaczej, podkreślając także jego sens społeczny - to przecież nie tylko cecha gospodarki rynkowej - to także cecha społeczeństw wolnych, demokratycznych, w których konkurując ze sobą zdobywamy społeczne uznanie, budujemy jakieś projekty społeczne, po prostu żyjemy w odpowiedzialny sposób w społeczeństwie obywatelskim. Jeśli tak właśnie pojmiemy zagadnienie konkurencji, widząc w nim zarówno jego aspekty społeczne jak ekonomiczne, to stworzymy sobie bardzo dobrą płaszczyznę do poszukiwania odpowiedzi na pytanie o to, do jakiego stopnia nasze społeczeństwo dochodzi do modelu współczesnych rozwiniętych społeczeństw demokratycznych. Bo nowoczesne społeczeństwa to właśnie społeczeństwa konkurencji, która jest wpojona nie tylko w sposób funkcjonowania gospodarki, ale także w życie społeczne, a nawet życie osobiste. Oczywiście w życiu osobistym możemy mówić tylko o konkurencji, która włącza się w osobiste plany życiowe ludzi, buduje ich postawy wobec życia.
Zacznijmy jednak od spraw gospodarki. O tym, że w wolnej gospodarce trzeba konkurować w sposób racjonalny i stale przekonali się wszyscy ci, którzy podjęli trud prowadzenia działalności gospodarczej. Ale już nie wszyscy dobrze rozumieją, że zasada konkurencji wymusza racjonalizację zarządzania. A przecież jedną ze zbawiennych funkcji konkurencji winno być wymuszanie coraz lepszego systemu zarządzania. Tutaj mamy do czynienia z pewnym polskim problemem, z częstym przekonaniem, że skoro nauczyliśmy się pewnych zasad zarządzania to "tak trzymać". Mówi się czasem, że właśnie na skutek konkurencji obowiązywać winna zasada odwrotna - jeśli coś wydaje się nam w danym momencie dobre, to winno to być powodem do zastanowienia się, jak to w przyszłości zmienić, bo "konkurencja nie śpi". A więc konkurencja wymuszająca ciągłą zmianę w sposobach, stylach zarządzania - to jest właściwe pojęcie konkurencji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP