Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Prawa pasażera opóźnionego pociągu dalekobieżnego

Autor:  wnp.pl (PS)  |  21-04-2017 12:35
Spóźnienie pociągu, na który czekamy, może wywrócić do góry nogami nasze plany, bowiem nie zdążymy na samolot, spotkanie biznesowe lub rozprawę sądową. Kontynuowanie podróży stanie się więc bezcelowe. Przysługuje nam wówczas nie tylko pełny zwrot pieniędzy za bilet, ale także bezpłatny powrót do miejsca wyjazdu, przypomina Urząd Transportu Kolejowego.

Jeżeli natomiast wsiedliśmy do pociągu, a ten opóźnił się na trasie, mamy prawo do skorzystania z bezpłatnego powrotu do miejsca wyjazdu w najbliższym możliwym terminie.

Fot. Shutterstock.com

UTK podaje następujące przykłady.

Sytuacja pierwsza


Jan jedzie z Warszawy do Krakowa na dwugodzinne szkolenie, które rozpoczyna się o godz. 10.30. Jego pociąg planowo powinien dotrzeć na miejsce o godz. 10.00. Z powodu awarii jest jednak opóźniony o blisko trzy godziny.

Jan wie, że całe szkolenie już mu „przepadło”. W tej sytuacji jedyne, o czym myśli, to jak najszybszy powrót do stolicy.

Przewoźnik ma obowiązek umożliwić mu bezpłatny powrót najbliższym rozkładowym pociągiem, dokonując poświadczenia biletu. Po powrocie Janowi przysługuje również zwrot pieniędzy za ten bilet.

Sytuacja druga


Paweł jedzie z Gdańska do Szczecina. Na stacji wyjazdu dowiaduje się, że wskutek wypadku na trasie nastąpiła przerwa w ruchu, a jego pociąg przyjedzie z co najmniej godzinnym opóźnieniem, które ciągle się zwiększa.

Paweł nie chce czekać i odwołuje podróż. Może pójść do kasy, zwrócić bilet i uzyskać 100 proc. jego wartości (przewoźnik nie pobierze wówczas odstępnego).

Interpretacja


„Bezcelowość podróży” jest pojęciem subiektywnym, zależnym od planów podróżnego i oceny sytuacji, przypomina UTK.

Może zaistnieć na trasie przejazdu lub w miejscowości przyjazdu (przykład pierwszy), a także jeszcze przed odjazdem pociągu z naszej stacji początkowej (przykład drugi).

Ale dotyczy również utraty skomunikowania, niezależnie od czasu opóźnienia pierwszego pociągu.

„Bezcelowość podróży” zawsze musi być bezpośrednio związana z faktem opóźnienia pociągu lub przerwą w ruchu.

Przypomnienia


To jednak podróżny powinien zgłosić problem przewoźnikowi i powiedzieć, na jaki wariant się zdecydował.

W praktyce bezpłatny powrót wiąże się z obowiązkiem dopełnienia formalności – uzyskania poświadczenia wielkości opóźnienia pociągu (u drużyny konduktorskiej lub w kasie) i adnotacji o powrocie do miejsca wyjazdu (w kasie, a jeśli jest nieczynna – u konduktora najbliższego pociągu powrotnego).

Podróżny nie ponosi jednak dodatkowych kosztów, wraca do stacji wyjazdu na podstawie pierwotnego, odpowiednio poświadczonego biletu. Na pociąg z rezerwacją miejsc uzyska bezpłatną „miejscówkę”.

Co istotne, ewentualny powrót do miejsca wyjazdu musi odbyć się wyłącznie „w najbliższym dostępnym terminie”. Takie sformułowanie przepisu ma zapobiec nadużyciom. Jeżeli zgłosimy więc zamiar powrotu wiele godzin po przejeździe opóźnionym pociągiem, to przewoźnik ma prawo nie wyrazić zgody na bezpłatny powrót, wyjaśnia UTK.

W uzasadnionych przypadkach pasażer może dochodzić roszczeń na drodze reklamacji – np. gdy zostanie wprowadzony w błąd przez kasjera i będzie musiał kupić bilet powrotny lub gdy nie będzie czynnej kasy biletowej.

Dodatkowe informacje


UTK przypomina, że jeśli opóźnienie pociągu skomplikuje prywatne plany pasażera, ale nie wpłynęło negatywnie na ogólną celowość wyjazdu („zasadność pozostania w miejscowości docelowej”), to przewoźnik nie będzie zobowiązany do zwrotu pieniędzy za bilet. W takim przypadku możemy ubiegać się o odszkodowanie z tytułu opóźnienia pociągu.

Ale zarazem Urząd ten nie wyjaśnia, jak postępować w sytuacji, gdy w pociągu „w najbliższym dostępnym terminie” nie będzie wolnych miejsc siedzących i miejscówek.

Dodajmy też, że powyższe zasady dotyczą przejazdów pociągami dalekobieżnymi. W innych przypadkach, niż opisane w przykładach, pasażer może otrzymać zwrot kosztu zakupu biletu, jeżeli rezygnuje z jazdy, bo pociąg spóźnił się o ponad 1 h.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017