Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Stadler zaprezentował Giruno

Autor:  wnp.pl (PS)  |  19-05-2017 20:32
Po zaledwie dwu i pół roku prac projektowych i produkcji, wczoraj Stadler zaprezentował uroczyście niskopodłogowy zespół trakcyjny dużych prędkości Giruno, opracowany na zamówienie przewoźnika szwajcarskiego SBB.

Teraz producent rozpoczyna postępowanie w celu uzyskania dopuszczenia do eksploatacji w czterech krajach: Szwajcarii, Niemczech, Austrii i Włoszech.

Fot. mat. pras. Stadler

Według założeń, Giruno pojawi się na torach Szwajcarii już pod koniec 2019 roku i będzie obsługiwał Tunel Świętego Gotarda - najdłuższy tunel kolejowy na świecie, łącząc Zurych i Bazyleę z Mediolanem, w kolejnym etapie także z Frankfurtem.

Stadler wyprodukuje dla SBB łącznie 29 niskopodłogowych zespołów trakcyjnych złożonych z 11 członów. Zamówienie przewiduje także opcję na kolejne 92 pojazdy.

Formalnie, premiera „Giruno” (pol. Myszołów) odbyła się we wrześniu ub. roku podczas targów InnoTrans w Berlinie. Był to jednak zespół pięcioczłonowy.

Giruno to rozwinięcie modelu Flirt, ale z uwzględnieniem wymogów technicznych, jakie stawia jazda przez długi tunel.

Innowacyjna budowa pojazdu uwzględnia wymogi dotyczące ochrony przed działaniem ciśnienia, klimatyzacji, a także zaawansowanej izolacji termicznej i akustycznej, które „wyznaczają nowe standardy dla długodystansowego transportu szynowego” - podkreśla producent.

Pojazd ma wysuwany stopień dopasowany do peronów o wysokości zarówno 55 centymetrów jak i 76 centymetrów, pozwalający na eliminację schodów na wejściu do wnętrza. 

Wnętrze pociągu jest wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania oświetleniowe. Aby zadbać o komfort pasażerów podróżujących przez długi tunel, pociągi Giruno zostały także wyposażone w szereg dodatkowych udogodnień, takich jak: wzmacniacz sygnału telefonii komórkowej (3G/4G), gniazdka przy każdym siedzeniu, duża przestrzeń na bagaż, oddzielne toalety dla kobiet i mężczyzn, a także specjalne toalety dla osób niepełnosprawnych.

Pociągi mają długość 202 metrów i mogą przewieźć 405 pasażerów, oferując 288 miejsc w drugiej klasie oraz 117 w pierwszej. Zostały też wyposażone w strefy wielofunkcyjne oraz specjalny przedział dla rowerów, co pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni.

Pociąg może osiągać dużą prędkość – maksymalnie do 250 km/h. Jest wyposażony w cztery wózki napędowe, z napędem na obie osie. Maksymalna moc na kole wynosi 6000 kW.

Na dachu zostały zamontowane cztery pantografy. Giruno został też przystosowany do jazdy w trakcji podwójnej, dzięki czemu zostanie dopuszczony do eksploatacji nie tylko w Szwajcarii, ale także w Niemczech, Austrii i we Włoszech.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017