Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Większe synergie aliansu Renault - Nissan

Autor:  wnp.pl (Piotr Myszor)  |  07-07-2017 12:29
Alians Renault - Nissan poinformował, że poziom synergii w ramach grupy wzrósł do 5,5 mld euro rocznie. Do osiągnięcia synergii przyczyniły się głównie działy projektowania, produkcji i zakupów. Spore korzyści zapewniają wspólne platformy modułowe.

Poziom synergii osiąganym w grupie stale się zwiększa. Według danych firmy w roku 2015 synergie wyniosły 4,3 mld euro, a w ubiegłym roku już 5 mld euro. Połączenie działów zakupów, projektowania i produkcji przyczyniło się w największym stopniu do poprawy efektów synergii o 700 milionów euro. W roku 2018 ma wynieść już 5,5 mld euro.

Fot. Mat. pras.

- Rozwijająca się współpraca w ramach Aliansu przynosi zdecydowane korzyści jego członkom i znajduje odzwierciedlenie w ekonomii skali, przełomowych technologiach i innowacjach, którymi dzielą się Renault i Nissan. W 2018 roku zamierzamy osiągnąć synergie rzędu 5,5 mld euro, nie uwzględniając wkładu Mitsubishi Motors, naszego nowego partnera w Aliansie - stwierdził Carlos Ghosn, prezes Aliansu Renault-Nissan.

Wraz z dołączeniem do Aliansu koncernu Mitsubishi Motors, który pod koniec 2016 roku stał się jego trzecim pełnoprawnym członkiem, roczna sprzedaż osiągnęła 10 milionów pojazdów. Dołączenie Mitsubishi Motors nastąpiło dwa lata po zacieśnieniu współpracy pomiędzy Renault i Nissanem. Polegała ona na połączeniu czterech kluczowych funkcji: projektowania, zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw, zakupów i zasobów ludzkich.

Oczekuje się, że w tym roku członkowie Aliansu wprowadzą kolejne technologie następnej generacji w dziedzinie pojazdów elektrycznych, autonomicznych oraz wyposażonych w mobilne technologie, a także zwiększą wykorzystanie wspólnych platform, układów napędowych oraz innych części dla zapewnienia konkurencyjności i określenia nowych synergii.

Dostawcze w grupie


W kwietniu 2017 roku Alians utworzył jednostkę biznesową lekkich pojazdów dostawczych, która zapewni dodatkowe efekty synergii w segmencie samochodów dostawczych i małych samochodów ciężarowych. Nowa jednostka pozwoli na maksymalny wspólny rozwój produktów oraz produkcję, współdzielenie technologii i ograniczenie kosztów, przy jednoczesnym zachowaniu zróżnicowania marek członków w ramach Aliansu.

Oczekuje się, że po dołączeniu Mitsubishi Motors, Alians będzie generować dodatkowe efekty synergii dzięki wspólnym zakupom i logistyce, a także pogłębionej lokalizacji, wspólnemu korzystaniu z zakładów, wspólnym platformom pojazdowym, wymianie technologii i zwiększeniu łącznej obecności na dojrzałych i wschodzących rynkach.

Mitsubishi Motors ma wesprzeć wiedzę fachową Aliansu w takich dziedzinach, jak pojazdy elektryczne hybrydowe typu plug-in, pick-upy, lekkie ciężarówki i SUV-y, jak również wzmocnić obecność na rynku w regionie ASEAN.

Wspólna platforma modułowa


Architektura wspólnej platformy modułowej (CMF) opiera się na pięciu podstawowych zestawach komponentów lub modułów, którymi konstruktorzy mogą się wymieniać i tworzyć setki wariantów większości marek Aliansu. Od wprowadzenia w 2013 roku platformy CMF, Alians uzyskał znaczące korzyści.

Renault Kwid, którego sprzedaż w Indiach rozpoczęła się w 2015 roku, było pierwszym modelem Aliansu zbudowanym z wykorzystaniem platformy CMF-A w najmniejszym i najbardziej przystępnym cenowo segmencie rynku motoryzacyjnego. W zeszłym roku Nissan wprowadził na rynek indyjski model Datsun redi-GO oparty na tej samej architekturze CMF-A. Samochody te mają ponad 60 proc. wspólnych części, oferując klientom zupełnie odmienne doświadczenie marki.

W 2016 roku wraz z debiutem nowego Renault Scénic oraz nowego Mégane, Alians zakończył wdrażanie wszystkich modeli samochodów opartych na platformie CFM-C/D. Pozostałe modele Aliansu produkowane z wykorzystaniem architektury CFM-C/D to: Nissan Rogue, Qashqai i X-Trail, nowe Renault Espace, Kadjar i Talisman.

Do 2020 roku Alians planuje budowę 70 proc. wszystkich pojazdów na bazie platformy CMF. Oczekuje się, że przyczyni się to do nawet 30-procentowych oszczędności kosztów zakupów i zmniejszy koszty projektowania nawet o 40 proc.

Produkcja krzyżowa i współdzielone platformy


Główną siłą napędową synergii produkcyjnych jest nadal produkcja krzyżowa pojazdów, która umożliwia Renault, Nissanowi i Mitsubishi konstruowanie pojazdów w zakładach pozostałych marek, znajdujących się bliżej miejsca ich sprzedaży. Produkcję taką ułatwia stosowanie w modelach różnych marek tych samych platform i podzespołów. To również jest sposób na lepsze wykorzystanie zakładów przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów stałych.

Produkcja nowego Nissana Micra rozpoczęła się w fabryce Renault we Flins, we Francji w 2016 roku. Nissan wykorzystuje doświadczenie zakładu w budowaniu wysokiej jakości hatchbacków z segmentu B. Nowa Micra zbudowana jest na zmienionej i zaktualizowanej platformie V z układami napędowymi takimi jak w Clio.

Jeszcze w tym roku Nissan rozpocznie produkcję pick-upa Renault Alaskan w swoim zakładzie w Barcelonie, w Hiszpanii.


Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017