Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Prezes Budimeksu: zwiększenie opłaty paliwowej to konieczność

Autor:  WNP.PL (Adam Sierak)  |  11-07-2017 10:44
W ocenie Dariusza Blochera, prezesa Zarządu Budimex SA, obowiązujący Program Budowy Dróg Krajowych to spójna lista inwestycji potrzebnych do tego, aby stworzyć kompletny szkielet drogowy w Polsce. Jednak by został zrealizowany, potrzebne są dodatkowe środki.

- Jeśli ich nie znajdziemy teraz, to bez tzw. wkładu własnego nie wykorzystamy pełnej puli dostępnych pieniędzy unijnych, a problem w tym, że kolejny budżet UE z pewnością nie będzie obfitował w tak duże dotacje dla Polski - podkreśla prezes Budimeksu.

Dariusz Blocher przekonuje, że większe pieniądze na budowę dróg oznaczają korzyść dla polskiej gospodarki.
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Według Dariusza Blochera okresowe zwiększenie opłaty paliwowej wypełniłoby lukę finansową i pozwoliłoby zrealizować nie tylko kompletny system dróg krajowych, ale także zmodernizować część dróg samorządowych.

W czerwcu Rada Ministrów przyjęła zmianę uchwały w sprawie wieloletniego programu budowy dróg krajowych. Wartość środków wzrośnie ze 107 mld zł do 135 mld zł. Środki będą pochodzić m.in. z zwiększonej opłaty paliwowej, ale również z kredytów, pożyczek, obligacji oraz opłaty elektronicznej.

Natomiast w piątek 14 lipca ma odbyć się pierwsze czytanie ustawy powołującej do życia Fundusz Dróg Samorządowych.

Czytaj także: Projekt nowego podatku od paliw już w Sejmie. Kierowcy zrzucą się na drogi samorządowe

Nowy podatek podniesie cenę paliwa o ok. 20 groszy za litr. Kwota będzie mogła być korygowana o wartość inflacji.

Większe środki na budowę dróg szansą dla całej branży


- Branża budowlana ma znaczny udział w polskim PKB. Dodatkowe pieniądze na rozwój infrastruktury będą miały pozytywny wpływ na zatrudnienie w branży i nowe inwestycje branż kooperujących z budowlanką - dodaje Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

Potencjalnie większa liczba przetargów i zleceń powinna zmusić zamawiających do bardziej wnikliwego „badania” składanych ofert.

Czytaj również: Wiceszef MIB: efekt nowej opłaty paliwowej będzie ogromny

W pozacenowych kryteriach, oprócz okresu gwarancji i terminu realizacji - będących zazwyczaj bez wpływu na wyniki przetargu - wprowadzono też takie, do których branża ma pewne zastrzeżenia.

- Na przykład deklarowanego personelu i konkretnie kierownika budowy, który ma pełnić tę funkcję przez cały kontrakt pod rygorem kar umownych przy jego zmianie. Przecież pracownik nie jest niewolnikiem i może zmienić pracę - podkreśla Dariusz Blocher

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017