Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Branża budowlana popiera pomysł utworzenia Funduszu Dróg Samorządowych

Autor:  PAP  |  15-07-2017 08:00  |  aktualizacja: 15-07-2017 11:14
Polski Związek Pracodawców Budownictwa popiera pomysł utworzenia Funduszu Dróg Samorządowych (FDS) - poinformował PAP w wywiadzie Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Według poselskiego projektu ustawy o FDS, aby zagwarantować jego finansowanie wprowadzona zostanie opłata drogowa w wysokości 20 groszy od litra paliwa plus VAT, która zapewni wpływy w wysokości ok. 4-5 mld zł rocznie. Połowa z tego trafi do FDS, natomiast reszta wpływów zasili Krajowy Fundusz Drogowy.

Opłata drogowa w wysokości 20 groszy od litra paliwa plus VAT ma zapewni wpływy w wysokości ok. 4-5 mld zł rocznie. Połowa z tego trafi do FDS, natomiast reszta wpływów zasili Krajowy Fundusz Drogowy.
Fot. Shutterstock

"Uznaliśmy, że pomimo iż jest to obciążenie społeczne, to w dzisiejszej sytuacji i tak paliwo jest tańsze niż było pewien czas temu, więc wprowadzenie opłaty drogowej nie spowoduje osiągnięcia ceny paliwa, która będzie trudno akceptowalna rynkowo i społecznie" - powiedział PAP Styliński.

"Z drugiej strony roboty budowlane, które w zamian za wygenerowane środki można będzie zrealizować zapewniają pracę kilkudziesięciu tysiącom ludzi. Jednocześnie zrealizowana infrastruktura i wygenerowane przepływy finansowe w przedsiębiorstwach budowlanych pozwalają zbudować lepszą pozycję na to, co nas czeka za parę lat, kiedy skończą się środki unijne i polskie przedsiębiorstwa będą musiały siłą rzeczy szukać klientów za granicą i będą musiały posiadać wystarczające środki i kapitał, żeby w ogóle być w stanie przeżyć" - dodał.

Zdaniem Stylińskiego, perspektywa polepszenia stanu infrastruktury samorządowej to najmocniejszy punkt poselskiego projektu i jest próbą zmierzenia się z niedostatecznym finansowaniem dróg samorządowych.

"Jesteśmy przekonani, że około 2,5 mld zł może dodatkowo trafić rocznie na rozwój i remonty dróg samorządowych. To jest bardzo duża kwota, która w znaczącym stopniu usprawni nasz system" - stwierdził.

"Moim zdaniem będzie wyglądało to tak, że jeśli dzisiaj Zarząd Dróg Wojewódzkich ma do dyspozycji rocznie powiedzmy 400 mln zł, to dzięki opłacie drogowej będzie w stanie uzyskać dodatkowe około 300 mln zł" - dodał.

Styliński zaznaczył, że poprawa stanu dróg samorządowych zwiększy bezpieczeństwo na drogach i obniży tym samym koszty wypadków. "Dzisiaj w zależności od tego, która instytucja prowadzi badania, wartości szkód spowodowanych wypadkami na polskich drogach to od 45 do 65 mld zł rocznie" - powiedział.

Polski Związek Pracodawców Budownictwa to ogólnopolska organizacja zrzeszająca firmy z branży infrastruktury i budownictwa reprezentująca ponad 70 proc. potencjału rynku generalnego wykonawstwa inwestycji w Polsce.

W środę w Sejmie podczas pierwszego czytania projektu ustawy poseł wnioskodawca Zbigniew Dolata (PiS), powiedział, że ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych pozwoli na wybudowanie i wyremontowanie 6 tys. km dróg rocznie.

"Przewidujemy, że w Funduszu Dróg Samorządowych będzie kwota około 2,5 mld zł, czyli trzykrotnie więcej niż było do tej pory. Kwota ta pozwoli na wybudowanie i wyremontowanie 6 tys. km dróg samorządowych rocznie, co będzie impulsem rozwojowym dla Polski" - mówił w środę w Sejmie Dolata.

Dwaj producenci paliw w Polsce, czyli Grupa Lotos i Polski Koncern Naftowy Orlen uważają, że wprowadzenie opłaty drogowej nie musi oznaczać wzrostu cen paliw dla klientów stacji. Czytaj więcej: Lotos: wprowadzenie opłaty drogowej nie musi oznaczać wzrostu cen paliw

Orlen przekonuje: opłata paliwowa nie musi oznaczać wzrostu cen na stacjach

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017