Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

JSW: ruszyła maszyna wyciągowa w Budryku

Autor:  wnp.pl (Jerzy Dudała)  |  07-08-2017 06:23
Ruszyła nowoczesna maszyna wyciągowa niedawno zabudowana w szybie I kopalni Budryk należącej do Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Górniczy wyciąg szybowy ma docelowo wyciągać 35 ton urobku z poziomu 1050 z prędkością 16 m/s.

Nowa maszyna wyciągowa to jeden z elementów znaczącej inwestycji prowadzonej w kopalni Budryk od 2008 roku. Umożliwi ona oddzielne wydobycie węgla typu 35 z nowego poziomu 1290.

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Nowa maszyna wyciągowa razem z 35-tonowym skipem jest jedną z najnowocześniejszych w polskim górnictwie.

- Maszynę wyciągową zaprojektowano w  taki sposób, aby przez trzydzieści lat eksploatacji była niezawodna. Zastosowano najnowsze, sprawdzone rozwiązania - zaznacza Stanisław Kubica, nadsztygar elektryczny oddziału szybowego cytowany w Jastrzębskim Węglu wydawanym przez Jastrzębską Spółkę Węglową.

Żeby maszyna działała niezawodnie, zdecydowano się na wybór sprawdzonego i prostego napędu wykorzystującego silniki prądu stałego zasilane z przekształtników tyrystorowych.

Maszyna posiada dwa wielkie silniki produkcji fi rmy DFME o mocy 3,15 kW i momencie napędowym 540 kNm każdy.

Gdyby jeden z silników uległ awarii, to można kontynuować pracę maszyny z połową wydajności górniczego wyciągu szybowego - jedynie na drugim silniku. Dotychczas tego typu rozwiązania nie stosowano.

Wał czterolinowego bębna pędnego zamocowano do ogromnego fundamentu za pomocą dwóch łożysk tocznych. By zapewnić  niezawodną i długoletnią pracę łożyska toczne fi rmy SKF zostały znacznie przewymiarowane.

Bęben maszyny posiada dwie tarcze hamulcowe. Każda z nich współpracuje z ośmioma parami siłowników hamulcowych zabudowanych na dwóch stojakach.

Zasilanie siłowników olejem realizowane jest przez dwa agregaty hamulcowe - podstawowy i rezerwowy. Oprócz układów hydraulicznych każdy agregat zasilania hamulca wyposażono we własny kompletny układ sterowania elektrycznego.

Takie rozwiązanie ma na celu między innymi podniesienie niezawodności działania i uproszczenie eksploatacji maszyny.

Również stanowisko dla maszynisty wyciągowego jest nowoczesne.

- Mam tutaj wszystkie niezbędne wskaźniki. W  przypadku awarii dokładnie wiem, które urządzenie trzeba naprawić, no i wszystko w  klimatyzowanym pomieszczeniu - mówi Mirosław Słaboń, maszynista wyciągowy cytowany w Jastrzębskim Węglu.

Główne elementy górniczego wyciągu szybowego, tj. koła linowe, liny nośne, wyrównawcze oraz 35 tonowe naczynia są już założone. Trwają roboty związane z zabudową urządzeń załadowczych na poz.1050. Całość inwestycji ma się zakończyć w czerwcu 2018 roku.

Po jej pełnym uruchomieniu roczne wydobycie węgla netto w kopalni Budryk zwiększy się do 3,4 mln ton. Wzrośnie również udział węgla koksowego w całości produkcji kopalni - do 59 proc.

Podstawowe parametry górniczego wyciągu szybowego szybu I: poziom wydobywczy 1050, droga jazdy: 1130m, prędkość jazdy ustalonej do wydobycia - 16 m/s, masa użyteczna urobku w skipie 35 Mg, czas ciągnienia urobku: 20 godz/dobę, wydajność: minimum 1000 ton/godz.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017