Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

NCBR inwestuje w ekologiczne autobusy dla polskich miast

Autor:  PAP/rs  |  12-09-2017 07:01
Nawet 600 ekologicznych autobusów nowej generacji może trafić na ulice polskich miast w 2020 r., w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju "Bezemisyjny transport publiczny". NCBR podpisało porozumienia z przedstawicielami 24 samorządów.

  • Inwestujemy 100 mln zł w prace badawczo-rozwojowe, które doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji - poinformował dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski.
  • Ogłoszenie zamówienia w trybie partnerstwa innowacyjnego planowane jest jeszcze w tym roku.
  • Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Możliwe będzie również wyposażenie autobusów w napęd wodorowy.

Nawet 600 ekologicznych autobusów nowej generacji może trafić na ulice polskich miast w 2020 r.
Fot. Shutterstock.com

- Inwestujemy 100 mln zł w prace badawczo-rozwojowe, które doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji - poinformował dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski. - Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziś jeszcze nie istnieją.

- Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskich miast transport publiczny - podkreślił wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. - Myślimy kompleksowo nie tylko o produkcji, ale także o eksploatacji autobusów nowej generacji i skupiamy się na realizacji konkretnych celów, które sprawią, że elektromobilność stanie się faktem. Jestem przekonany, że połączenie nowatorskiego podejścia do finansowania innowacji, ponadresortowej współpracy i bezpośredniego zaangażowania władz samorządowych sprawi, że program NCBR przyniesie zamierzone efekty - dodaje.

NCBR wspólnie z przedstawicielami miast zdefiniowało konkretne potrzeby, m.in.: liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów. Porozumienia o współpracy podpisano z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Ogłoszenie zamówienia w trybie partnerstwa innowacyjnego planowane jest jeszcze w tym roku.

W konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Pozwoli to znacząco poprawić ich parametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Innowacyjne podejście do budowy autobusów pozwoli m.in. na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów nowej generacji w przyszłości. Jak zapowiada w komunikacie prasowym NCBR, w pojazdach będzie można - wraz z rozwojem technologii - instalować nowe moduły i elementy.

Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Możliwe będzie również wyposażenie autobusów w napęd wodorowy.

Oprócz skonstruowania pojazdów, program NCBR przewiduje również stworzenie niezbędnej infrastruktury, takiej jak stacje ładowania pojazdów.

Ogłoszony w styczniu tego roku program NCBR jest jednym z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero - i niskoemisyjnych. W programie "Bezemisyjny transport publiczny" NCBR stosuje formułę partnerstwa innowacyjnego. Jest to tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów - w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego.

Już w maju, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, paneliści przewidywali, że autobusy miejskie będą pierwszymi całkowicie zelektryfikowanymi pojazdami. Potem przyjdzie czas na dostawcze, a na końcu samochody osobowe.

Związane z ochroną środowiska ograniczenia nakładane na motoryzację i zmiana priorytetów klientów to podstawoiwe motory napędzające rozwój przemysłu związanego z elektromobilnością. W Polsce mamy już dynamiczny segment autobusów z elektrycznym napędem.

Zobacz: Transport publiczny uruchamia elektromobilność

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017