Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Polska cementem stoi, ale na budowach i tak może go zabraknąć

Autor:  wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)  |  13-09-2017 06:02  |  aktualizacja: 12-09-2017 22:31
Moce produkcyjne zakładów cementowych w Polsce są znacząco wyższe niż spodziewane zapotrzebowanie ze strony rosnącego rynku budowlanego. Pomimo tego istnieją obawy, że na budowach zabraknie cementu.

  • Sprzedaż cementu w Polsce może wzrosnąć w 2017 r. o ok. 5 proc.
  • W kolejnych latach zapotrzebowanie rynku powinno rosnąć stabilnie.
  • Problemem może być zaopatrzenie budów w cement i beton z powodu braku kierowców.

Od stycznia do lipca 2017 r. wyprodukowano blisko 9,4 mln ton cementu - o ponad 7 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Fot. PTWP

Zdolności produkcyjne cementowni w Polsce wynoszą ok. 22-23 mln ton rocznie. Zatem w kraju nie powinno zabraknąć cementu, gdyż w rekordowym dotychczas 2011 r. popyt nie przekroczył 19 mln ton.

Wówczas było to jednak spowodowane dużą kumulacją inwestycji przez Euro 2012. Obecnie w branży budowlanej zaczynają być natomiast odczuwalne trudności z usługami transportowymi.

- Coraz większym problemem jest brak kierowców, co wraz rosnącą koniunkturą w budownictwie może przełożyć się problemy z transportem cementu czy betonu - podkreślił w rozmowie z portalem wnp.pl Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Wąskie gardło

Powiększającej się luki kadrowej w zawodzie kierowcy nie są już w stanie wypełnić pracownicy z Ukrainy. Ich masowa emigracja do Polski - jak pisał ostatnio portal wnp.pl - spowodowała jeszcze większe problemy na ukraińskim rynku pracy.

Zobacz więcej: Ukraina boryka się z katastrofalnym niedoborem kierowców. Wszystko przez Polskę

- Może pojawiać się pytanie, dlaczego nie wozić cementu koleją, co działo się na masową skalę w czasach PRL? Nie da się wrócić do tego, co było w transporcie kolejowym kilkadziesiąt lat temu - zaznaczył.

- Infrastruktura przeładunkowa na stacjach była wówczas bardziej rozwinięta. Ponadto obecnie transport samochodowy jest szybszy, w czym pomaga też coraz lepsza sieć drogowa - wyjaśnił

Zobacz także: Cement stracony dla kolei?

Stabilny wzrost


Od stycznia do lipca 2017 r. wyprodukowano blisko 9,4 mln ton cementu - o ponad 7 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Jak wskazał Deja, należy oczekiwać, że w Polsce zostanie w tym roku sprzedane ok. 16,3-16,5 mln ton cementu wobec ponad 15,5 mln ton w 2016 r.

- Oznaczałoby to wzrost o ponad 5 proc. Natomiast w 2018 r. sprzedaż cementu może sięgnąć 17,3- 17,5 mln ton. Zbliżony poziom powinien się utrzymać też w roku 2019 - powiedział.

- Jeśli mamy zrealizować zaplanowane w tej perspektywie unijnego budżetu inwestycje drogowe i kolejowe, to zapotrzebowanie na materiały budowlane musi rosnąć - dodał.

Do tego dochodzi też budownictwo mieszkaniowe, na którym od kilku lat trwa bardzo dobra koniunktura.

- Z pewnym poślizgiem w fazę budowlaną wchodzą kolejne kontrakty na budowę dróg ekspresowych, a PKP PLK w szybszym tempie rozstrzygają kolejne przetargi. Pewne ożywienie w budownictwie infrastrukturalnym jest więc widoczne - stwierdził Deja.

W jego opinii, zapotrzebowanie na cement w najbliższych latach powinno rosnąć stabilnie. W takim scenariuszu nie powinno dojść do nagłego skoku, który wywindowałby zużycie cementu do rekordowego poziomu z 2011 r., gdy było to blisko 19 mln ton.

Nagłe skoki zapotrzebowania nigdy nie są korzystne dla producentów, jak i klientów. Ich skutkiem są m.in. problemy z logistyką materiałów, co w połączeniu z rosnącą luką kadrową w zawodzie kierowcy mogłoby przynieść jeszcze większe trudności dla rynku.

Branża w liczbach


Na przemysł cementowy w Polsce składa się 14 zakładów, zlokalizowanych na terenie ośmiu województw. W branży bezpośrednio pracuje ok. 4 tys. osób, a pośrednio sektor tworzy ok. 25 tys. miejsc pracy.

Grupy cementowe rocznie odprowadzają ok. 1,5-1,7 mld zł podatków. Po zmianach ustrojowych w polskie zakłady zainwestowano ok. 10 mld zł, dzięki czemu należą one do najnowocześniejszych w Europie.

W minionych latach sprzedaż cementu w Polsce kształtowała się następująco: 2010 r. - 15,4 mln ton; 2011 r. - 18,7 mln ton; 2012 r. - 15,6 mln ton; 2013 r. - 14,2 mln ton; 2014 r. - 15,1 mln ton; 2015 r. - 15,5 mln ton.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017