Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Samolotowe sterowanie dla aut

Autor:  wnp.pl (PIM)  |  13-09-2017 21:12
Nexteer Automotive zaprezentował  podczas Targów Motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie system sterowania zawierający technologie podobne do tych stosowanych w lotnictwie. To kolejny krok w stronę autonomicznego sterowania.

  • Systemy bezpieczeństwa mają być aktywne nieustannie, a nie jedynie w sytuacji kryzysowej.
  • W przypadku Steer-by-Wire mechaniczne połączenie kół i kierownicy jest zastąpione elektroniką i siłownikami.
  • Steer-by-Wire lepiej będzie współpracował z technologiami autonomicznej jazdy.

Fot. Materiały prasowe

*****************************

Elektryczny układ dodatkowych zabezpieczeń Nexteer pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa sterowania pojazdem dzięki zastosowaniu w nim dodatkowych czujników momentu obrotowego i pozycji, sterowników elektronicznych i silników elektrycznych oraz podwójnych zestawów złączy zasilania i komunikacji w pojeździe.

- Naszym celem jest zabezpieczenie układu sterowania dla samochodów autonomicznych w taki sposób, by systemy bezpieczeństwa były aktywne nieustannie, w odróżnieniu od sytuacji, w której włączane są jedynie w sytuacji kryzysowej. Nasz premierowy system sterownia High Availability EPS, podobny do stosowanych w przypadku systemów lotniczych, pozwoli branży motoryzacyjnej na zapewnienie w samochodach autonomicznych dodatkowego zabezpieczenia w momencie, gdy zmierza ona do kolejnych stopni autonomizacji jazdy - mówi Frank Lubischer, dyrektor ds. technicznych Nexteer, dyrektor ds. strategii i starszy wiceprezes globalnego działu inżynieryjnego.  

Zobacz 1112 największych firm przemysłowych w Polsce (jedyny taki raport w polskim internecie) 

Nexteer promuje także elektryczny układ sterowania Steer-by-wire, wskazując na jego łatwiejszą migrację w miejsce układów kierowniczych stosowanych obecnie.

- Jedną z najważniejszych zalet naszego projektu Steer-by-Wire (SbW) dla producentów samochodów jest efektywność kosztowa związana z migracją z systemów stosowanych obecnie. Nasze portfolio umożliwia łatwiejsze przejście od znajdującego się pod maską elektrycznego wspomagania układu kierowniczego typu Single Pinion EPS (montowanego do zębnika) do układu Steer-by-Wire, który będzie stawał się w naszej opinii coraz popularniejszy, szczególnie w dobie coraz większej elektryfikacji i autonomizacji pojazdów. Dzięki temu producenci samochodów mogą uniknąć znaczących inwestycji i przeprojektowywania podwozia– mówi Lubischer.

W przypadku Steer-by-Wire mechaniczne połączenie pomiędzy kołami i kierownicą zostaje zastąpione elektroniką i siłownikami na kolumnie i listwie zębatej.  System ten umożliwia zarówno jazdę w trybie ręcznym, jak i autonomicznym i otwiera nowe możliwości wprowadzania zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, a ponadto „odchudzanie” pojazdu oraz elastyczności w montowaniu go pod maską.

Zdaniem Nexteera układ sterowania Steer-by-Wire ma jeszcze jeden plus – elektroniczne rozwiązania lepiej będą współpracowały z technologiami autonomicznej jazdy, nad którymi firma intensywnie pracuje.

Nowe możliwości pojawiają się w zakresie funkcji zaawansowanego bezpieczeństwa, takich jak unikanie kolizji czy kontrola stabilności. Funkcje zaawansowanego bezpieczeństwa mogą być wdrażane poprzez sam układ sterowania lub w połączeniu z zaawansowanym system hamowania, w celu zapewnienia jeszcze wyższego poziomu bezpieczeństwa. Temu celowi służy wspólne przedsięwzięcie Nexteer i Continental na zasadzie Joint Venture o nazwie CNXMotion, mające na celu połączenie zaawansowanych technologii układów kierowniczych i systemów wspomagania kierowcy (Advanced Driver Assistance Aystems, ADAS) opracowanych przez Nexteer z portfelem produktów Continental z dziedziny autonomicznej jazdy i zaawansowanych technologii hamowania. Współpraca ta ma służyć przyśpieszeniu postępów w dziedzinie opracowywania autonomicznych systemów sterowania dla różnego rodzaju pojazdów.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017