Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Orlen oczekuje stabilnego zapotrzebowania na asfalt

Autor:  wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)  |  06-10-2017 07:45
Orlen spodziewa się, że prace bitumiczne będą realizowane głównie w latach 2018-2023 dość stabilnie i równomiernie. Oznacza to, że nie powinno dojść do skokowych wzrostów zapotrzebowania asfalt, jak miało miejsce w poprzedniej perspektywie unijnego budżetu.

Jak przekazało portalowi wnp.pl biuro prasowe Orlenu, w 2017 r. grupa obserwuje niewielki wzrost zapotrzebowania na asfalty w porównaniu do roku ubiegłego.

Większe zapotrzebowanie na asfalt będzie widoczne od 2018 r. - prognozuje Orlen.
fot. PTWP (Piotr Waniorek).

- Zdecydowanie większego ożywienia spodziewamy się jednak od roku przyszłego. Oczywiście zależy to jeszcze od realizacji aktualnych inwestycji, jak również rozstrzygania nowych przetargów - wskazano.

Orlen obserwuje stabilizację cen asfaltów, na co główny wpływ ma dość stabilny poziom czynników makroekonomicznych.

W ostatnich miesiącach przedstawiciele branży budowlanej coraz częściej ostrzegają przed możliwością dużej kumulacji programów infrastrukturalnych.

W branży wciąż żywe są wspomnienia z lat 2011-2012, gdy dochodziło nawet do 40-procentowych wzrostów cen asfaltu, co przyczyniło do wielu problemów na budowach, a także upadłości.

- Rzeczywiście pod tym kątem była to trudna perspektywa dla całego rynku. Wiemy jednak, że upadłości były wynikiem wielu czynników, a firmy drogowe wyciągnęły wnioski - stwierdził Orlen.

Zaznaczył, że asfalt to tylko jeden z bardzo wielu materiałów składowych procesu tak złożonego jak inwestycja drogowa i to na ostatnim etapie jego realizacji.

- Warto mieć na uwadze, że na ceny asfaltów ma wpływ wiele niezależnych czynników makroekonomicznych, których poziom i dynamika zmian potrafi być zaskakująca - podkreślono.

- Asfalt jest produktem ropopochodnym i oprócz warunków rynkowych, bardzo istotne znaczenie mają notowania ropy i produktów ropopochodnych oraz kursy walut - i to nie tylko w Polsce - dodano.

Orlen zaznaczył także, że od lat posiada już wypracowane z klientami narzędzia współpracy, które łagodzą ryzyko czynników cenowych i pozwalają efektywniej zarządzać budżetami inwestycji drogowych.

Zobacz także: Lotos Asfalt spodziewa się kumulacji w latach 2018-2020

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017