Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Made in Poland to atut czy przeszkoda?

Autor:  Sylwia Zadrożna, jk, polskieradio.pl  |  11-10-2017 10:25
Okazuje się, że mamy firmy, których nazwy nie są powszechnie znane, ale w swoich branżach skutecznie konkurują z zagranicznymi rywalami.
Znak made in Poland ma znaczenie dla firm oferujących swoje produkty konsumentom.
Fot. Shutterstock


- Tych firm jest coraz więcej - mówił w radiowej Jedynce Sebastian Szaudel, dyrektor Departamentu Bankowości Korporacyjnej w HSBC Bank Polska.

Dużo polskich firm „ukrytych” pod obcą marką


Jak dodaje, konsumenci ich często nie dostrzegają, gdyż są to często dostawcy wielkich koncernów, „ukryci” niejednokrotnie w mniejszych ośrodkach.

- To firmy związane przeważnie z przetwórstwem przemysłowym a także z handlem - mówi gość Polskiego Radia.

Kiedy znak Made in Poland jest ważny?


Dla niektórych z nich znak made in Poland będzie ważny, dla innych mniej.

Jak tłumaczy ekspert, made in Poland ma znaczenie dla firm oferujących swoje produkty konsumentom. W przypadku tych, które sprzedają je innym firmom, to znaczenie jest mniejsze.

- W tym przypadku liczy się jakość, precyzja, doskonały wyrób - mówi Sebastian Szaudel.

W Chinach liczy się Europa, nie kraj


I dodaje, że większe znaczenie made in Poland odgrywa w USA niż w Chinach, gdyż tam Polska nie jest jeszcze mocno kojarzona.

- W Chinach dużo większe znaczenie ma to, czy to jest towar europejski, niż czy polski czy węgierski - twierdzi ekspert.

A nasze firmy są już obecne w Europie, Azji, obu Amerykach, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Kiedyś, jak coś było made in Germany, to było wiadomo, że jest dobrej jakości, a jak jest z made in Poland?

Jak wyjaśnia gość radiowej Jedynki, w przypadku made in Poland jest trochę inaczej niż w przypadku made in France czy Italy.

- Nie mamy jeszcze takich produktów jak Francja, kojarzona z kosmetykami, Włochy, kojarzone z odzieżą, chociaż coraz więcej produktów polskich przebija się na zagraniczne rynki - wyjaśnia ekspert.

A do wyzwań, przed jakimi w ekspansji zagranicznej stoją nasze firmy, zalicza się bariery mentalne wiążące się z brakiem wiary we własne możliwości oraz w jakość produktów, znalezienie i utrzymanie odpowiednich pracowników, czy niewystarczająca wiedza na temat poszczególnych rynków.
Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017