Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Gaz-System chce wozić LNG po Bałtyku

Autor:  wnp.pl (Dariusz Malinowski)  |  12-10-2017 13:31  |  aktualizacja: 12-10-2017 14:26
Jednym z możliwych kierunków rozwoju Gaz-Systemu jest wejście w posiadanie własnego statku rozwożącego LNG po Bałtyku. Jak powiedział podczas XIV Kongresu Nowego Przemysłu Sławomir Sieradzki, zastępca dyrektora Pionu Rozwoju Gaz-Systemu, spółka może przecież transportować gaz na różne sposoby.

Na razie brak szczegółów tej ciekawej koncepcji, ale wydaje się ona być naturalna dla Gaz-Systemu. W wywiadzie dla WNP.PL prezes firmy Tomasz Stępień mówił, ze spółka musi się rozwijać. Czytaj: Gaz-System: Przez dekadę 15 mld zł wydatków na inwestycje

Gaz po Bałtyku byłby rozwożony statkami kilkukrotnie mniejszymi niż ten na zdjęciu, kolos o długości ponad 300 metrów.
Fot. mat.pras.

Skąd pomysł na posiadanie własnego metanowca? Wiele wskazuje, że za kilka lat (możliwe już w 2021 roku) gazoport w Świnoujściu będzie mógł przyjmować nawet 7,5 mld m3 gazu rocznie. Do tego dochodzą plany budowy połączenia gazowego z Norwegią, tzw. Baltic Pipe. Planowana zdolność przepustowa tego połączenia to 10 mld m3 gazu rocznie. W sumie więc w rejon Świnoujścia trafić może nawet około 17,5 mld m3 gazu rocznie. Jeśli uwzględnić krajowe wydobycie, na rynku możemy mieć ponad 21 mld m3 surowca. Aby nie mieć problemów z jego zagospodarowaniem, potrzebne jest znalezienie nowych klientów.

Naturalnymi są odbiorcy poza Polską np. Ukraińcy czy Słowacy (zwłaszcza jeśli powstaną, lub zostaną rozbudowane interkonektory), ale w grę wchodzą także położone nad Bałtykiem stacje bunkrowania. Skroplony gaz zdaniem ekspertów cieszyć się będzie coraz większym wzięciem jako paliwo w statkach. Wynika to z coraz bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących norm emisji spalin, także tych emitowanych przez statki. LNG jest zaś dużo czystszym paliwem niż np. ciężkie frakcje porafinacyjne. .

Warto także dodać, że metanowiec pod banderą Gaz-Systemu wpisuje się w koncepcję rozbudowy terminala w Świnoujściu. Zgodnie z planami gazowej spółki oprócz zwiększenia zdolności przyjmowania LNG, rozbudowany gazoport ma mieć możliwość załadunku skroplonego gazu na nowym stanowisku.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017