Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Łódzkie promuje się w Chinach hasem "Łódzkie go China"

Autor:  PAP/PSZ  |  14-11-2017 09:54
"Łódzkie go China" to prawdopodobnie największy projekt promujący Polski biznes w Chinach Zachodnich. W ramach projektu m.in. na kilka dni w centrum 14 milionowego Chengdu - stolicy prowincji Syczuan - stanęło stoisko promujące polskie jabłka, miody i produkty zbożowe.

  • Region łódzki intensywnie współpracuje z Chinami od kilku lat.
  • Samorząd województwa w porozumieniu z partnerem - Amber Global Consulting - opracował cykl szkoleń i dwie misje gospodarcze.
  • Projekt ma być kontynuowany.

Chengdu w prowincji Syczuan
Fot. LP2 Studio / Shutterstock.com

Region łódzki, jako pierwszy, zdecydował się prowadzić stałą komunikację w chińskich mediach społecznościowych tj. WeChat oraz Weibo. Łódzkie to także jedyny region, który posiada swoje stałe biuro w Chinach.

"Liczymy, ze nasze działania przełożą się na wzrost zainteresowania Chińczyków nie tylko Polską i regionem łódzkim, ale także na wzrost zainteresowania produktami polskich innowacyjnych firm oraz producentów żywności" - mówił PAP dr Andrzej Anders z Departamentu Promocji i Współpracy Zagranicznej Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi.

Jego zdaniem projekt "Łódzkie go China" jest prawdopodobnie największą inicjatywą dot. współpracy i promocji zarówno polskiego regionu jak i polskich przedsiębiorstw w Chinach. "Składa się z kilku komponentów. Jest to promocja medialna zarówno za pośrednictwem mediów tradycyjnych oraz mediów społecznościowych, które są szalenie istotne w Chinach, jak również bezpośredni udział firm z łódzkiego w misjach gospodarczych" - wyjaśnił.

Samorząd województwa w porozumieniu z partnerem - Amber Global Consulting - opracował cykl szkoleń i dwie misje gospodarcze, które mają przyspieszyć ekspansję małych i średnich firm z Łódzkiego w Chinach. Pod koniec października w Chengdu przebywali przedstawiciele łódzkich przedsiębiorstw innowacyjnych, którzy wzięli udział w XII Forum Biznesu i Współpracy Technologicznej UE-Chiny; to platforma współpracy i wymiany informacji w dziedzinie inwestycji, handlu oraz technologii pomiędzy krajami Unii oraz Chinami. W misji wzięły udział firmy informatyczne, oferujące system antydronowy, firmy z branży medycznej i kosmetycznej, a także oferujące nowoczesne materiały budowlane.

"Firmy miały okazję zaprezentować swoje produkty, zapoznać się z partnerami chińskimi, nawiązać współpracę, wydaje się bardzo owocną, bo widać już dążenie do kontynuacji, czy wręcz można powiedzieć, ekspansję na rynek chiński. Drugą była misja przemysłu spożywczego, która przyjęła formę nie tylko spotkań be2be, ale również promocję skierowana do społeczeństwa chińskiego" - wyjaśnił Anders.

Ważnym elementem misji branży spożywczej było dwupoziomowe stoisko o innowacyjnej formie, które stanęło na reprezentacyjnej ulicy stolicy Syczuanu, Chengdu - Chun Xi. W ramach odbywającego się tam Food Festival 2017 Chińczycy mogli posmakować polskich jabłek, miodu i produktów na jego bazie, wód specjalistycznych i funkcyjnych, zbóż ekspandowanych oraz produktów śniadaniowych i ekologicznej żywności.

"Pawilon nawiązywał swoim kształtem do kontenerów kolejowych będących symbolem współpracy pomiędzy woj. łódzkim a prowincją Syczuan w związku z linią kolejową Chengdu-Łódź. W ramach tego pawilonu mieszkańcy miasta mogli zapoznać się z produktami kuchni polskiej, z ofertą polskich przedsiębiorców z branży spożywczej, mogli wziąć udział w pokazach kulinarnych czy prezentacjach sztuki ludowej. Cieszyło się to wielkim zainteresowaniem i można uznać to za spory sukces promocyjny, który również powinien przełożyć się na wzrost zainteresowania produktami polskich producentów żywności" - dodał Anders.

Projekt ma być kontynuowany - w I kwartale 2018 r. firmy z regionu łódzkiego wezmą udział w kolejnych targach technologicznych. Na przyszły rok planowane są także działania promocyjne przybliżające kulturę Polski w związku ze 100. rocznicą Odzyskania Niepodległości.

Zdaniem dyrektora Departamentu Promocji i Współpracy z Zagranicą UM w Łodzi Macieja Łaskiego, chcąc byś skutecznym na rynku chińskim i chcąc pomagać przedsiębiorcom z woj. łódzkiego, samorząd postanowił być obecny również w internecie. Dlatego region łódzki - jako pierwszy i póki co jedyny samorząd - zdecydował się prowadzić stałą komunikację w chińskich mediach społecznościowych tj. WeChat - najbardziej popularnym komunikatorze w Chinach.

"Mamy tam oficjalne konto. W tej chwili jest tam prowadzona komunikacja pokazująca potencjał przedsiębiorców z woj. łódzkiego jak i również przybliżająca województwo łódzkie, jego kulturę i historię" - podkreślił Łaski.

Region łódzki od kilku lat intensywnie współpracuje z Chinami, przede wszystkim z prowincją Syczuan. Od wiosny 2014 r. w Chengdu działa Regionalne Biuro Województwa Łódzkiego i Łodzi, które pomaga przedsiębiorcom w rozwijaniu działalności na rynku chińskim oraz w nawiązywaniu kontaktów i współpracy z tamtejszymi firmami.

Od 2013 r. funkcjonuje regularne połączenie kolejowe cargo pomiędzy Chengdu a Łodzią, nazywane przez Chińczyków "Nowym Jedwabnym Szlakiem". Od 2015 r. ruszyły regularne połączenia w drugą stronę - z Polski do Chin eksportowane są głównie produkty rolno-spożywcze, m.in. wyroby mleczarskie, jabłka czy soki.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017