Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Budimex chce inwestować w badania i rozwój

Autor:  wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)  |  05-12-2017 09:02  |  aktualizacja: 05-12-2017 09:55
Latem tego roku spółka wykonała prototypowe odcinki nawierzchni drogowej, w której wykorzystano asfalt pochodzący z recyklingu. Największa grupa budowlana w Polsce zapowiada, że będzie kładła nacisk na działalność badawczo-rozwojową.
Na zachodzie Europy od dawna stosowane są mieszanki z zastosowaniem destruktu z recyklingu
fot. Budimex
  • Prace, w które zaangażował się Budimex, mogą zwiększyć znaczenie recyklingu w drogownictwie.
  • Wykorzystanie granulatu asfaltowego może obniżyć koszty budowy bez uszczerbku dla jakości.
  • Budimex jest zainteresowany rozwijaniem szerokiego spektrum rozwiązań i technologii.

Dwa prototypowe odcinki nawierzchni Budimex wykonał na potrzeby projektu pt. „Destrukt: Innowacyjna technologia mieszanek mineralno-asfaltowych z zastosowaniem materiałów z recyklingu nawierzchni asfaltowej”.
fot. Budimex
fot. Budimex
W projekt ten zaangażowane jest konsorcjum, w którego skład wchodzą jeszcze Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Politechnika Warszawska.

Dofinansowanie zapewniło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Innowacyjna Gospodarka.

Pierwszy odcinek nawierzchni, o długości ok. 450 m, powstał na drodze gminnej w ciągu ul. Kieleckiej w Jędrzejowie. Natomiast drugi, o długości ok. 1 km, wybudowano w ciągu DK 78 - od miejscowości Nagłowice do stacji PKN Orlen.
fot. Budimex
fot. Budimex
Mieszanka wykorzystana na prototypowych odcinkach była produkowana w należącej do Budimeksu, unikalnej na skalę krajową, dwubębnowej wytwórni mas bitumicznych.

Z korzyścią dla środowiska i budżetu

Choć Budimex przyznaje, że stosowanie granulatu asfaltowego w produkcji mieszanek mas bitumicznych jest dopuszczalne w Polsce, to jednocześnie zaznacza, że w ramach projektu badawczego zwiększono udział granulatu w mieszance do 50 proc.

Na zachodzie Europy od dawna stosowane są mieszanki z zastosowaniem destruktu z recyklingu. Budimex podkreśla, że w Polsce normy prawne nie zezwalają na tak wysokie zawartości granulatu przetworzonego powtórnie, więc jest to innowacja na krajowym rynku.

Projekt badawczy ma pokazać, że takie rozwiązania nie wpływają negatywnie jakość, a jednocześnie przynoszą dodatkowe korzyści dla środowiska naturalnego. Do tego dochodzą jeszcze korzyści ekonomiczne, które mogą wpłynąć na koszty budowy dróg w Polsce.

Jak przekazał portalowi wnp.pl Marcin Hauke, dyrektor zespołu Wytwórni Mas Bitumicznych w Budimeksie, trzy lata temu spółka podjęła decyzję o rozpoczęciu, a w zasadzie wznowieniu badań laboratoryjnych.

- Mamy doświadczenie w tej technologii oraz park technologiczny - Znacznie bardziej rozbudowany i nowocześniejszy niż w latach 90. ubiegłego wieku - wskazał Hauke.

Dodał, że wcześniej wykonanie nawierzchni z użyciem granulatu nie było możliwe. Stare drogi były wykonywane z mieszanek o zbyt niskiej jakości - z uwagi na zawartość smoły.
fot. Budimex
fot. Budimex
Podczas projektu badawczego wypracowano możliwość zastosowania dodatku granulatu z recyklingu na poziomie 50 proc. w mieszance mineralno-asfaltowej w warstwach podbudowy i wiążącej, a także 30 proc. w warstwie ścieralnej.

Tymczasem istniejące regulacje zakładają zastosowanie materiału recyklingowego na poziomie do 30 proc. tylko w warstwie podbudowy i wiążącej.

Hauke podał, że również podczas realizacji kontraktu na budowę drogi ekspresowej S7 Jędrzejów - granica województwa Budimex wykorzystał - zgodnie z aktualnymi wytycznymi i nadzorem inwestora - blisko 65 tys. ton granulatu (do warstw dolnych, w technologii dozowania granulatu na gorąco).

Czas na badania i rozwój


Budimex podkreśla, że przynależność do globalnego koncernu Ferrovial ułatwia pracę nad nowymi rozwiązaniami - dzięki wymianie doświadczeń i kompetencji.
fot. Budimex
fot. Budimex
W spółce działa też Zespół ds. Innowacji, którego zadaniem jest wspieranie prac nad rozwojem i wdrożeniem nowatorskich rozwiązań. Zespół ten współpracuje też ze start-upami, jednostkami naukowymi i organizacjami.

Zobacz także: Kompozytowe mosty, supercichy asfalt. Mostostal Warszawa stawia na nowe technologie w budownictwie

Wśród tematów, które poza nawierzchniami drogowymi znajdują się wśród zainteresowań Budimeksu, znajdują się m.in.: drony, pojazdy autonomiczne, łączność, bezpieczeństwo cybernetyczne, Internet rzeczy, wydruki 3D, urządzenia sensoryczne, rozszerzona rzeczywistość, robotyzacja i automatyka.

Zobacz też: „Inteligentny kask” to dopiero początek. Budowlany potentat zapowiada rewolucję w branży
Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018