Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Gorzej z punktualnością obsługi kontenerowców

Autor:  Wnp.pl (PS)  |  07-12-2017 09:00  |  aktualizacja: 07-12-2017 09:01
W okresie szczytu sezonu przewozów morskich, tj. we wrześniu i październiku w pięciu głównych portach europejskich pogorszyły się wskaźniki przyjęć i obsługi kontenerowców.

W przypadku przyjęć statków najlepsze parametry miał port w Hamburgu - czas opóźnienia wpłynięcia wahał się od 13,7 do 17,6 godzin. Większe opóźnienia zanotował port w Rotterdamie, gdzie średnia ta wzrosła z 17,8 godzin we wrześniu do 22,2 godzin w październiku.

Problem zatłoczenia w portach będzie rósł, bo rośnie wielkość kontenerowców.
Fot. OOCL

Pozostałe porty, tj. Algeciras (Hiszpania), Antwerpia i Bremerhaven, plasowały się pośrodku wyników tamtych dwóch.

Jak podkreśla IHS Media, port w Hamburgu miał zatem relatywnie dobre wyniki, pomimo braku rozpoczęcia prac pogłębienia ujścia Łaby i możliwości wpływania jednostek o zanurzeniu ponad 14,5 metra. Tymczasem w porównaniach rok do roku o 90 proc. zwiększyła się liczba obsługiwanych tam kontenerowców zabierających od 18 do 20 tys. TEU.

Hamburg zanotował też najmniejsze średnie opóźnienie w planowanej obsłudze statków i ich wypłynięcia - wynosiło ono w październiku nieco ponad 18 godzin (w sierpniu 15 godz.).

Najgorszy ten wskaźnik miał port w Antwerpii - opóźnienie sięgało 25 godzin, czyli średnio 6 godzin dłużej niż w czterech pozostałych.

W analizie podkreśla się, że jest to też efektem nieco innej struktury obsługi statków. W Antwerpii obsługiwano znacznie więcej mega kontenerowców niż feederów (statków odwożących ładunki do mniejszych portów).

Natomiast najbardziej ruchliwym pozostał największy w Europie port w Rotterdamie - w sierpniu obsłużył 770 statków przypływających, we wrześniu 746, a w październiku 715. Około 70 proc. z nich miało mniejszą pojemność niż 4000 TEU.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku port w Rotterdamie przeładował 10,2 mln TEU drobnicy (o 10 proc. więcej w porównaniach rdr.), port w Antwerpii - 7,8 mln TEU (+3,2 proc.), w Hamburgu - 6,8 mln TEU (+0,4 proc.).

Patrz: Port w Rotterdamie odnotował wzrost przeładunków
 
Z informacji wynika ogólnie, że rośnie problem z obsługą mega kontenerowców. Tymczasem ich rozmiary ustawicznie się zwiększają.

Patrz: Mniej statków będzie obsługiwać newralgiczną linię morską
 

 

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017