Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Ruszył program Marka Polskiej Gospodarki

Autor:  wnp.pl (Piotr Stefaniak)  |  06-12-2017 15:21  |  aktualizacja: 06-12-2017 16:35
Za realizację programów promujących za granicą dziewięć polskich branż będzie odpowiadała Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Dziś poinformowano, że rusza cały projekt „Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand”.



- Firmy z 12 sektorów już korzystają lub będą korzystać z dofinansowania działalności eksportowej.

Program Marka Polskiej Gospodarki służy jednocześnie pozyskaniu nowych eksporterów z sektora MŚP
Fot. Shutterstock.

- PAIH będzie sprawował opiekę nad pomocą w nawiązywaniu wstępnych kontaktów MŚP z 9 sektorów, promując też Markę Polskiej Gospodarki. Ma na to 40 mln euro do wykorzystania do końca 2019 r.
- Największą pulą wsparcia dysponuje PARP, ale dla „konkretnych” eksporterów – do dyspozycji ma jeszcze 80 mln zł (rozdysponował już 250 mln zł).


- Mamy wiele świetnej jakości i innowacyjnych towarów, które mogą być eksportowane, lecz dostrzegamy sprawę niedostatecznej ich promocji za granicą – powiedział wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński. – Zarazem wielu eksporterów może stać się flagowymi firmami w swoich branżach, kojarzonymi z Polską.

MR wytypowało już wcześniej 12 sektorów, którym najbliżej do wypromowania się za granicą ze swoimi towarami. Dlatego na nich skupiają się branżowe programy promocji eksporterów.

Wcześniej wybrano też instytucje odpowiadające za promocję branż: IT/ICT (PARP), produktów spożywczych (Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa) i usług prozdrowotnych (Polska Organizacja Turystyczna).

Od dziś dochodzą do nich wspomniane pozostałe rodzaje przemysłów: meblarskiego, jachtów i łodzi rekreacyjnych, biotechnologii i farmaceutyków, sprzętu medycznego, kosmetycznego, budowy i wykańczania budowli, produkcji maszyn i urządzeń, części samochodowych i lotniczych oraz usług mody polskiej (wraz z biżuterią).

- Umowę w tej sprawie podpisaliśmy 28 września, ale należało rozwiązać szereg spraw i usunąć ograniczenia – powiedział Tomasz Pisula, prezes PAIH.

Projekt promocji brandu dofinansowywany jest ze środków PO Inteligentny Rozwój i składa się z dwóch podrozdziałów, różniących się przeznaczeniem, choć dedykowanych w obu przypadkach do MŚP:

- 3.3.2 – ma na celu „pierwsze zderzenie się i przetarcie” potencjalnych eksporterów z rynkami dalekimi, czyli głównie spoza UE; nad jego realizacją pieczę sprawuje właśnie PAIH. Jego budżet wynosi 40 mln euro, do realizacji do końca 2019 r. (z opcją jego przedłużenia, jak zapewnił przedstawiciel MR) oraz

- 3.3.3. – służy dofinansowaniu udziału w targach i wystawach zagranicznych; pieczę sprawuje PARP. Program ten jest realizowany od marca br., ma budżet 430 mln zł, dotychczas złożono ponad 1300 wniosków, a podpisano 489 na kwotę ok. 250 mln zł. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 1 mln zł. Kolejny nabór wniosków ruszy 1 marca 2018 r.

Zadaniem PAIH na kolejne dwa lata będzie organizacja stoisk targowych na 99 imprezach wystawienniczych (61 w 2018 r.) oraz sterowanie udziałem w nich przedstawicieli z wytypowanych 9 branż, w porozumieniu z organizacjami producentów.

- Przedsiębiorstwa uczestniczące w tych imprezach nie będą wystawiały swoich produktów, ale poznają realia rynku, kanały dystrybucji, w toku spotkań mogą pozyskać wstępne umowy oraz w pełni będą mogli korzystać z naszego narodowego stoiska – powiedział Robert Zawadzki,  szef zespołu realizującego w PAIH program Marka Polskiej Gospodarki. – Z drugiej strony, my będziemy też m.in. prowadzić kampanie promocyjne tych branż na zewnątrz.

Program 3.3.2 zakłada też uruchomienie dziewięciu portali internetowych, dedykowanych każdej z branż, które będą dostępne w domenie: trade.gov.pl.

 

 


Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017