Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017

Egis Poland zaprojektuje odbudowę linii kolejowej do Katowice Airport

Autor:  PAP/PSZ  |  07-12-2017 11:27
Spółka PKP PLK wyłoniła najlepszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie odbudowy linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia. Linia ta powinna w 2022 r. skomunikować port lotniczy Katowice w Pyrzowicach z siecią kolejową i głównymi miastami regionu.

  • Linia nr 182 jest w większości jednotorowa.
  • Infrastruktura linii wymaga gruntownej odbudowy.
  • Inwestycja ma pozwolić pociągom pasażerskim na osiąganie prędkości 140 km/h.

Zamawiana dokumentacja ma zapewniać dwie opcje realizacji odbudowy linii nr 182.
Fot. PKP PLK

Wybór projektanta to kolejny etap działań zarządcy kolejowej infrastruktury zmierzających do odbudowy linii nr 182, która da postulowane od lat kolejowe połączenie konurbacji katowickiej (a obecnie powstającej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) z Katowice Airport. W ub. tygodniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.

Cały okres obowiązywania zamówienia - obejmującego zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego - to 1575 dni. PLK w specyfikacji założyły, że wybrany wykonawca dostarczy m.in. specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych w 328 dni od dnia podpisania umowy oraz będzie pełnił nadzór autorski przez 26 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty budowlane.

PLK przewidują przy tym rozpoczęcie robót budowlanych w IV kw. 2019 r. a ich zakończenie - w II kw. 2022 r.

Czytaj także: Dzięki unijnemu wsparciu pociągi w Wielkopolsce mknąć będą nawet 160 km/h

W przetargu na projekt i nadzór autorski tego przedsięwzięcia oferty złożyło pięć podmiotów. Oferty zostały otwarte w sierpniu br. W ostatnich dniach przedstawiciele PLK informowali o zakończeniu ich analizy. Z informacji zamieszczonej następnie na internetowej platformie zakupowej PLK wynika, że jako najkorzystniejszą wybrano ofertę spółki Egis Poland opiewającą na 18,7 mln zł brutto.

Nieeksploatowana obecnie w większości jednotorowa linia nr 182 o długości około 45 km łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice katowickiego lotniska. Oprócz kompletnej odbudowy planowana jest jej elektryfikacja. Przedsięwzięcie ma zostać wykonane przy wsparciu środków UE.

Obecne zamówienie opiera się na dokumentacji przedprojektowej, która została przygotowana - z opóźnieniem - w ostatnich dwóch latach. Zgodnie z jej założeniami odbudowa linii nr 182 ma zapewniać m.in. prędkość maksymalną 140 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dla towarowych. Projekt uwzględni m.in. budowę nowego wiaduktu kolejowego nad autostradą A1.

Czytaj również: Lotnisko w Modlinie pozywa budowlańców na ponad 81 mln zł

Zamawiana dokumentacja ma zapewniać dwie opcje realizacji odbudowy linii nr 182 - w jednym zadaniu lub w trzech częściach, z których pierwsza umożliwiłaby dojazd do lotniska Katowice od strony Tarnowskich Gór.

Chociaż na listach obecnego Krajowego Programu Kolejowego nie wymieniono z nazwy połączenia kolejowego do portu lotniczego Katowice, PLK z końcem ub. roku zapewniały, że mieści się ono na liście podstawowej programu - w przewidzianej do finansowania z POIiŚ pozycji pod nazwą "Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności" (za 1089,8 mln zł).

W dołączonym do dokumentacji obecnego przetargu wzorze harmonogramu robót (zakładającego ich realizację do maja 2022 r.) pod rubryką "koszt" pojawia się wartość 454,3 mln zł.

Według pierwotnych szacunków PKP PLK czas jazdy na lotnisko z Katowic z wykorzystaniem odbudowanej linii nr 182 miałby wynieść od strony Zawiercia około 45 minut, a przy postoju w Zawierciu - 55 minut. Według wcześniejszych informacji czas przejazdu z wykorzystaniem linii nr 182 od strony Tarnowskich Gór wyniósłby około 50 minut.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2017