Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Ponad 5 mln m3 LNG dostarczono do terminalu w Świnoujściu

Autor:  wnp.pl ( ICH)  |  10-01-2018 15:39  |  aktualizacja: 10-01-2018 17:01
Licząc od pierwszej dostawy, która miała miejsce w grudniu 2015 r., drogą morską do Terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu sprowadzono ponad 5 mln m3 skroplonego gazu ziemnego – informuje Gaz-System.

Zakończył się rozładunek kolejnego zbiornikowca LNG, który przypłynął 8 stycznia 2018 r. do terminalu. Statek dostarczył ponad 200 tys. m3 LNG. To zbiornikowiec LNG typu Q-flex. Jednostki do tej pory pojawiały się przy wybrzeżu Świnoujścia mniej więcej raz w miesiącu. W tym roku będą rozładowywane dwa razy częściej.

Moce regazyfikacyjne terminalu wzrosną z obecnych 5 mld m3 do 7,5 mld m3 gazu ziemnego rocznie
Fot. mat. pras. Polskie LNG

Czytaj także: Gaz-System: Przez dekadę 15 mld zł wydatków na inwestycje

Jednocześnie wdrażany jest w życie projekt rozbudowy terminalu LNG, który stanowi część kompleksowej strategii rozwoju grupy kapitałowej Gaz-System. Po rozbudowie istniejącego układu regazyfikatorów SCV o kolejne jednostki, gdzie zachodzi proces zmiany stanu skupienia gazu z płynnego na gazowy, wzrosną moce regazyfikacyjne terminalu z obecnych 5 mld m3 do 7,5 mld m3 gazu ziemnego rocznie.

Dodatkowo projekt rozbudowy zakłada powstanie kolejnego nabrzeża, które umożliwi realizację następnych usług, tj. załadunek i rozładunek zbiornikowców małej i średniej skali, przeładunek LNG typu transshipment (ze statku przy nabrzeżu rozładunkowym na statek przy nabrzeżu przeładunkowym), załadunek jednostek bunkrujących skroplony gaz ziemny oraz bunkrowanie gazu ziemnego.

Czytaj także: Gaz-System ma plan rozwoju spółki

Zarząd Gaz-System wydał również spółce Polskie LNG rekomendację dotyczącą rozpoczęcia prac projektowych i przygotowawczych, których realizacja umożliwi przeładunek skroplonego gazu ziemnego do kriogenicznych kontenerów ISO i cystern kolejowych. W ramach planowanej inwestycji na terenie terminalu powstanie również bocznica kolejowa wraz z infrastrukturą przeładunkową skroplonego gazu. 

Pod koniec grudnia 2017 r. walne zgromadzenie Gaz-System zatwierdziło Krajowy Dziesięcioletni Plan Rozwoju (KDPR) spółki na lata 2018-2027. KDPR definiuje nowy strategiczny program inwestycyjny, którego działania skupiają się na realizacji koncepcji projektów infrastrukturalnych wchodzących w skład tzw. Bramy Północnej. Program o nazwie Brama Północna to przede wszystkim połączenie z norweskimi złożami gazu z wykorzystaniem gazociągu podmorskiego pomiędzy Polską a Danią (Baltic Pipe) oraz rozbudowa zdolności regazyfikacyjnych istniejącego terminalu LNG.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018