Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Piotr Naimski: Druga nitka Rurociągu Pomorskiego doczeka się specustawy

Autor:  wnp.pl (Piotr Apanowicz)  |  12-01-2018 13:50
PERN po połączeniu z OLPP to duży podmiot, który będzie coraz bardziej istotny, w takim samym wymiarze jak istotne są Gaz-System czy PSE - podkreśla Piotr Naimski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i pełnomocnik rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

W opinii ministra Piotra Naimskiego w połączeniu obu podmiotów chodziło przede wszystkim o koordynację inwestycji. Jako najpilniejsze zadanie wymienił budowę drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego, łączącego Płock i Gdańsk.

Koszt liczącej około 240 km magistrali to około 1 mld zł, nie licząc kosztów wykupienia gruntów
Fot. Shutterstock

- Ten projekt jest na tyle ważny, że najprawdopodobniej powstanie specjalna ustawa, wzorowana na specustawach przy budowie gazociągów, które się sprawdziły, żeby maksymalnie skrócić formalną procedurę - zapowiedział Piotr Naimski.

Czytaj też PERN zapowiada gigantyczne inwestycje w ciągu czterech lat.

Według niego projekt takiej ustawy powinien być gotowy w ciągu najbliższych trzech miesięcy, choć oczywiście nie wiadomo, jak długo potrwa dalsza procedura legislacyjna.

Jak poinformował prezes PERN Igor Wasilewski, koszt tej liczącej około 240 km magistrali to około 1 mld zł, nie licząc kosztów wykupienia gruntów. Koszty wszystkich inwestycji, jakie planuje operator do 2020 r. to około 2 mld zł. Wasilewski powiedział, że spółka zaczęła rozmowy z bankami. "Chcemy zobaczyć oferty i zasady finansowania" - oznajmił.

Zaznaczył, że zintegrowany PERN będzie spółką, która z uwagi na skalę działania będzie mogła wziąć na siebie złożone i kapitałochłonne inwestycje w magazynowanie paliw i ropy.

- Oprócz aspektu handlowego trzeba tu też brać pod uwagę kwestie bezpieczeństwa, tłocznie i pompy na pierwszej nitce Rurociągu Pomorskiego są dość wiekowe - tłumaczy.

Czytaj również Naimski: strategiczne magazyny paliw w gestii spółek Skarbu Państwa.

Minister Naimski przekonuje, że istnienie tylko jednej nitki ropociągu na odcinku Płock-Gdańsk, w porównaniu do trzech nitek od granicy wschodniej do Płocka i dwóch od Płocka do granicy zachodniej jest wprawdzie wystarczające pod względem wolumenu zaopatrzenia rafinerii w Płocku, a także dwóch rafinerii niemieckich, ale niewystarczające z punktu widzenia dobrego funkcjonowania płockiego zakładu w kontekście coraz większej dywersyfikacji gatunków sprowadzanego surowca.

Piotr Naimski przyznaje, że w rządzie panuje pełne zrozumienie dla potrzeb inwestycyjnych PERN w najbliższych latach (do 2021 roku spółka chce przeznaczyć na inwestycje nawet 2 mld zł), w związku z czym właściciel spółki nie oczekuje w tym okresie dywidendy.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018