Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

GDDKiA unieważniła przetarg na S1 Lotnisko - Podwarpie

Autor:  wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)  |  12-01-2018 20:01  |  aktualizacja: 12-01-2018 20:54
Żaden spośród wykonawców, którzy podlegali ocenie w przetargu, nie wyraził zainteresowania podpisaniem umowy na budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku węzeł Lotnisko - węzeł Podwarpie.
Fragment drogi S1 na odcinku Lotnisko - Podwarpie
fot. GDDKiA
  • Przetarg na rozbudowę trasy będzie musiał zostać powtórzony.
  • Droga S1 stanowi ważne połączenie w sieci drogowej Polski południowej.
  • Celem inwestycji ma być m.in. poprawa dostępności Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach.

Przypomnijmy, że na początku listopada 2017 r. konsorcjum w składzie Mostostal Warszawa, Acciona Construccion nie przyjęło zaproszenia do podpisania umowy na realizację tej inwestycji.

Oferta konsorcjum została wybrana jako najkorzystniejsza na początku lipca ubiegłego roku. Wyceniło ono prace na 76,8 mln zł brutto wobec budżetu inwestora w wysokości 161,5 mln zł brutto.

Oferty pod presją rynku

Marta Kaczorowska z biura prasowego Mostostalu Warszawa w stanowisku przesłanym portalowi wnp.pl, podkreśliła wówczas, że przetarg bardzo się przedłużał.

Od momentu złożenia oferty (30 marca 2017 r.) do czasu otrzymania zaproszenia do podpisania umowy minęło siedem miesięcy.

W międzyczasie zmianom znacząco uległa sytuacja rynkowa, w tym np. nastąpił wzrost cen materiałów budowlanych i kosztów robocizny.

- Zmniejszyła się też dostępność podwykonawców lub dotychczasowi podwykonawcy odmówili dalszej współpracy ze względu na to, iż w międzyczasie pozyskali inne zlecenia - informowała Kaczorowska.

- W związku z zaistniałą sytuacją zostaliśmy zmuszeni do rezygnacji z dalszego udziału w postępowaniu i nieprzystąpienia do podpisania umowy z zamawiającym - zaznaczyła.
Planowana druga jezdnia drogi S1 Pyrzowice - Podwarpie.
Planowana druga jezdnia drogi S1 Pyrzowice - Podwarpie.
Wobec tej sytuacji GDDKiA zapowiadała, że będzie chciała wybrać wykonawcę inwestycji spośród podmiotów, które zajęły kolejne miejsca w przetargu.

Na drugim miejscu znajdowała się Skanska (86,1 mln zł brutto), a następnie konsorcjum spółek z grupy Strabag (87,5 mln zł brutto), Budimex (97,1 mln zł brutto) oraz PBDM Mińsk Mazowiecki (104,4 mln zł brutto).

W przypadku 11 pozostałych ofert, które złożono w przetargu, zostały one odrzucone lub wykluczeni zostali wykonawcy.

W piątek GDDKiA poinformowała jednak, że ostatecznie spośród tego grona wykonawców żaden nie wyraził zainteresowania podpisaniem umowy.

W tej sytuacji przetarg musiał zostać unieważniony i należy oczekiwać, że wkrótce zostanie rozpisany na nowo.

S1 Pyrzowice - Podwarpie

Druga jezdnia ma powstać na odcinku ok. 9,7 km. Zaplanowano też m.in. przebudowę węzła Mierzęcice oraz budowę pięciu wiaduktów i jednego mostu. Inwestycja będzie realizowana w formule „buduj”

W latach 2005-2006 zrealizowano jednojezdniowy odcinek drogi S1 między węzłami Podwarpie i drogą wojewódzka nr 913 stanowiącą dojazd do lotniska w Pyrzowicach.

Natomiast w latach 2010-2012 wybudowany został dwujezdniowy odcinek S1 od węzła Pyrzowice na autostradzie A1 do węzła Lotnisko (z węzłem Lotnisko) na skrzyżowaniu z DW 913.

Droga S1 stanowi ważne połączenie w sieci drogowej Polski południowej (Pyrzowice - Zwardoń). Ponadto celem inwestycji ma być m.in. poprawa dostępności Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także przyspieszenie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych wzdłuż trasy.
Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018