Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Polski rynek nieruchomości handlowych w 2017 roku podsumowany

Autor:  wnp.pl (TE)  |  14-01-2018 10:13  |  aktualizacja: 14-01-2018 10:47
W ubiegłym roku oddano do użytku ponad 330 tys. m kw. powierzchni w centrach handlowych. Natomiast wartość transakcji na rynku nieruchomości handlowych przekroczyła 1,9 mld euro.

  • Wg danych firmy doradczej JLL, całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosi obecnie 13,8 mln m kw.
  • Najwięcej stanowią centra handlowe - 408 galerii oferuje łącznie blisko 9,8 mln m kw.
  • Pozostałe formaty to parki handlowe i wolnostojące obiekty handlowe (3,8 mln m kw.) oraz centra wyprzedażowe (0,24 mln m kw.).

Galeria Północna w Warszawie, oddana do użytku w 2017 r.
fot. Unibep

Jak podała, Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL, w 2017 r. w Polsce przybyło 466 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej we wszystkich formatach.

- Najwięcej, bo 331 tys. m kw. powstało w ramach centrów handlowych, co jest wynikiem porównywalnym z 2016 rokiem. Nowa podaż oddana do użytku w 2017 r. w ramach galerii skoncentrowała się w największych aglomeracjach - wskazała Wysocka.

- Ten trend będzie utrzymany w najbliższym czasie, jako że ponad 70 proc. powstającej obecnie powierzchni w centrach handlowych pojawi się właśnie w głównych aglomeracjach - dodała.

Poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce wzrósł do 255 m kw./1 tys. mieszkańców, jednak wciąż utrzymuje się poniżej średniej dla Europy Zachodniej (266 m kw./1 tys. mieszkańców).

- W 2018 r. na rynek trafić może 361 tys. m kw. w ramach centrów handlowych, z czego blisko 327 tys. m kw. jest już w budowie - wyliczyła Joanna Tomczyk, analityk rynku w JLL.

- Inwestorzy nadal wykazują zainteresowanie projektami wielofunkcyjnymi i chociaż takie obiekty pozostają na razie domeną rynku warszawskiego, to widzimy wzrost aktywności w tym segmencie również w innych głównych aglomeracjach – dodała.

Polska atrakcyjna

W ubiegłym roku działalność w Polsce rozpoczęło 20 zagranicznych marek z 12 różnych krajów, czyli o trzy więcej niż w 2016 r.

- Dowodzi to, że Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla najemców. Co ciekawe, nowe marki reprezentują w większości segment średni i wysoki, co świadczy o tym, że sieci dostrzegają potencjał zakupowy oraz zapotrzebowanie wśród polskich konsumentów na towary wyższej jakości - stwierdziła Wysocka.

Czynsze „prime”, które dotyczą najlepszych lokali handlowych o powierzchni 100 m kw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, zlokalizowanych w wiodących centrach, są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (do 130 euro za m kw. miesięcznie).

Stawki na pozostałych głównych rynkach znajdują się na poziomie od 45 do 60 euro za m kw. miesięcznie, z perspektywą stabilizacji w okresie krótko- i średnioterminowym.

Ruch na rynku

W ubiegłym roku całkowita wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości handlowych wyniosła ponad 1,93 mld euro. Finalizacja kilku dużych umów kupna/sprzedaży przesunęła się na początek 2018, zapowiadając w ten sposób silny pierwszy kwartał tego roku.

- Jedna z takich transakcji – sprzedaż portfela 28 nieruchomości handlowych za około 1 mld euro - już się wydarzyła na początku stycznia - wskazała Agata Sekuła, dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej w JLL.

Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w kraju wynoszą obecnie 4,9 proc., a za najlepsze parki handlowe ok. 7 proc.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018