Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

EMP: Komisja ocenia pomysły na polskie e-auto, koniec prac w lutym

Autor:  wnp.pl (ICH)  |  13-02-2018 12:11  |  aktualizacja: 13-02-2018 13:03
Mamy nadzieję, że - tak jak pierwsza Syrena obudziła w Polakach mobilność - tak Syrena elektryczna będzie w stanie pobudzić w Polakach elektromobilność. - powiedział Piotr Kiljańczyk z AK Motor, które startuje w postępowaniu ElectroMobility Poland na budowę prototypu polskiego e-auta.

  • ElectroMobility Poland informuje, że zainteresowanych budową polskiego e-auta jest prawie 200 podmiotów.
  • Wśród projektów, które trafiły do ElectroMobility Poland, znalazł się m.in. elektryczny crossover z napędem na cztery koła oraz nowa e-wersja Syreny
  • Obecnie pracuje komisja mająca za zadanie wytypować samochód, który byłby polską wizytówką. Komisja ma zakończyć prace w lutym

Projekt nadwozia polskiego samochodu elektrycznego autorstwa Łukasza Myszyńskiego, jednego z laureatów konkursu ElectroMobility Poland na projekt nadwozia
Fot. ElectroMobility Poland

W listopadzie 2017 roku rozpoczęło się prowadzone przez ElectroMobility Poland (EMP) postępowanie na budowę prototypu e-auta, skierowane do producentów pojazdów i komponentów samochodowych. Obecnie pracuje komisja mająca za zadanie wytypować samochód, który byłby polską wizytówką.

Czytaj także: Porsche podwaja wydatki na elektromobilność

- W tej chwili waży się, czy powinien on być duży, czy mały, tani, czy drogi. Dylematy wiążą się nie tylko z trudnościami technicznymi, ale też ze sprawami finansowymi. Podoba mi się młoda generacja konstruktorów, ludzi chętnych do stworzenia polskiego samochodu, oni podchodzą do tego z wielkim zapałem –powiedział Zbysław Szwaj, konstruktor Leoparda i członek komisji.

Zainteresowanych budową polskiego e-auta jest prawie 200 podmiotów. Całe postępowanie będzie składać się z kilku etapów, w trakcie których eksperci dokładnie zweryfikują nie tylko wszystkie projekty, ale również kompetencje zespołów, które je zgłosiły.

Czytaj również: Tchórzewski: elektromobilność to przyszłość energetyki XXI wieku

- Komisja wnikliwie analizuje złożone dokumenty i ocenia je według skomplikowanych kryteriów. Ekspertów interesuje na przykład, jakie dany pojazd może mieć przewagi konkurencyjne, jakie będzie posiadał funkcje, czy jego produkcja będzie rentowna - powiedział Piotr Zaremba, dyrektor zarządzający EMP.

W gronie ekspertów znalazł się między innymi Wojciech Sierpowski, który od 1992 roku jest członkiem jury Car of the Year oraz jako jedyny Polak był członkiem jury światowego konkursu Car of the Century.

– Oczekujemy od projektów przede wszystkim innowacyjności, ponieważ wchodzenie w bezpośrednią konkurencję z firmami samochodowymi, które od wielu lat zajmują się elektromobilnością, nie będzie proste. Musimy znaleźć sobie niszę, która odpowiada naszym użytkownikom i realnie ją zagospodarować - tłumaczy Wojciech Sierpowski.

Wśród projektów, które trafiły do EMP, znalazł się m.in. elektryczny crossover z napędem na cztery koła oraz nowa e-wersja Syreny.

- Nasz pojazd ma cechy – zarówno techniczne, jak i użytkowe – dzięki którym może zaistnieć na rynku i być ciekawą alternatywą do dostępnych obecnie samochodów masowych. Nasze konsorcjum odpowiada za stworzenie prototypu oraz wdrożenie na rynek nowego wcielenia samochodu Syrena. Mamy nadzieję, że – tak jak pierwsza Syrena obudziła w Polakach mobilność – tak Syrena elektryczna będzie w stanie pobudzić w Polakach elektromobilność- mówi Piotr Kiljańczyk z AK Motor, które startuje w postępowaniu.

Komisja oceniająca projekty ma zakończyć prace w lutym. EMP planuje, aby za kilkanaście miesięcy były już gotowe pierwsze jeżdżące prototypy funkcjonalne.

We wrześniu br. ElectroMobility Poland rozstrzygnęła konkurs na projekt nadwozia polskiego samochodu elektrycznego. Laureatami konkursu zostali Łukasz Myszyński, Damian Woliński, Sebastian Nowak i Mateusz Tomiczek. Te zwycięskie koncepcje nadwozia stanowić mają podstawę do produkcji prototypów.

Akcjonariuszami ElectroMobility Poland są PGE, Tauron Polska Energia, Enea i Energa. Mają po 25 proc. akcji w spółce, a jej kapitał zakładowy to 10 mln zł.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018