Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Zarząd DCT ogłosił plany rozwoju terminala

Autor:  wnp.pl (Piotr Stefaniak)  |  13-02-2018 19:05  |  aktualizacja: 13-02-2018 19:09
Dzięki rozbudowie o drugi terminal kontenerowy w 2017 roku DCT znacznie zwiększył przeładunki drobnicy w kontenerach. Dziś zarząd poinformował też o planach dalszego rozwoju na najbliższe trzy lata ujętych w programie T2B.

  • W tym roku zarząd terminala zainicjuje trzyletni program T2B, którego celem jest usprawnienie odpraw ładunków na lądzie.
  • W ciągu dwóch lat powstanie drugi tor podejściowy do Portu Gdańsk, w tym do DCT, co skróci czasu obsługi statków oceanicznych.
  • W dłuższej perspektywie DCT ma możliwość dalszej rozbudowy zarówno nabrzeża jak i poszerzania placów składowych.

Realizacja programu inwestycyjnego T2B znacznie usprawni obsługę lądową ładunków.
Fot. DCT Gdańsk.

Według najnowszych danych zarządu, w 2017 r. DCT Gdańsk przeładował towarów o wolumenie prawie 1,6 miliona TEU (kontenerów 20-stopowych), tj. zwiększył je o 24 proc. w porównaniach rok do roku. To więcej, niż podano wcześniej.

Przełomowy rok dla DCT Gdańsk

Ten świetny wynik był możliwy m.in. dzięki temu, że w ub. roku zdolności operacyjne osiągnął drugi terminal (T2), który podwoił możliwości przeładunkowe DCT - do podwajając możliwości przeładunkowe do 3 mln TEU rocznie.

T1 pracował już od dwóch lat na granicy maksymalnej wydolności.

Sukces nie byłby też możliwy bez rozszerzenia współpracy z armatorami. Przede wszystkim ze spółkami żeglugowymi, tworzącymi alians 2M (Maersk i Mediterranean Shipping Company - MSC). Ponadto w maju stałe połączenie do Gdańska uruchomił drugi alians armatorów - The Ocean (należą do niego: Cosco,  CMA CGM, Evergreen i OOCL).

- Współpraca z dwoma największymi sojuszami linii kontenerowych na świecie, które zapewniają bezpośrednie połączenia oceaniczne wysyłając swoje największe statki z Dalekiego Wschodu, to dowód uznania dla wizji budowy DCT Gdańsk - powiedział dziś Cameron Thorpe, prezes zarządu DCT Gdańsk.

Według niego, w tym roku zarząd terminala planuje kontynuację rozwoju i zainicjował program T2B, który ma potrwać 3 lata. Do najważniejszych etapów tego projektu należą:

  • Zakup dwóch dodatkowych suwnic nabrzeżowych STS, które zostaną dostarczone w trzecim kwartale 2018 r. Dzięki temu już pod koniec tego roku nabrzeże T2 będzie wyposażone w 7 nowoczesnych suwnic STS - wszystkie z wysięgiem 25 rzędów kontenerów (co umożliwi obsługę „z naddatkiem” największych kontenerowców). Odpowiednio zwiększona zostanie także powierzchnia placów składowych.
  • Całkowicie zautomatyzowane bramy i odpraw; zastosowanie kamer OCR (optyczne rozpoznawanie znaków) umożliwi odczytywanie i rejestrowanie samochodów ciężarowych i kontenerów, które przyjeżdżają zgodnie z wcześniejszą rezerwacją w systemie awizacji e-Brama.
  • Znaczne zwiększenie zdolności przeładunkowych kolei. Istniejące tory kolejowe zostaną wydłużone do 750 m (to dopuszczalna w UE długość pociągu towarowego), a następnie bocznica kolejowa zostanie poszerzona z 4 do 6 torów.

Plan modernizacji bocznicy zakłada również zakup całkowicie zelektryfikowanych suwnic kolejowych RMG i uruchomienie systemu kamer OCR do rejestracji pociągów i kontenerów.

Jednak to nie wszystkie ujawnione plany rozwojowe.

- W ciągu dwóch lat powstanie drugi tor podejściowy do Portu Gdańsk, do którego DCT również będzie miało dostęp. Oznacza to skrócenie czasu wpłynięcia ze stacji pilotów do nabrzeża, a co za tym idzie polepszenie przez nas czasu obsługi statków oceanicznych - dodaje prezes Thorpe.

Według niego, w dłuższej perspektywie DCT ma możliwość dalszej rozbudowy zarówno nabrzeża jak i poszerzania placów składowych.

Port Gdańsk ogłosił przetarg na koncepcję Portu Centralnego

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk będzie na bieżąco informować o kolejnych etapach programu inwestycyjnego T2B.

Przypomnijmy, że rozwój DCT Gdańsk od 2007 roku zapewnił bezpośredni dostęp do najszybciej rozwijającego się regionu w Europie. Wcześniej, polskie towary musiały przebyć długą drogę samochodem ciężarowym, pociągiem lub statkiem z portów nad Morzem Północnym, co wydłużało czas transportu i go podrażało.

DCT Gdańsk umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego między Europą a Azją oraz zapewnia sprawną wymianę handlową produktów naszego regionu z Chinami.

Jednocześnie redukuje to koszty i obniża emisję dwutlenku węgla w przeliczeniu na jeden kontener, w stosunku do innych portów.

DCT Gdańsk jest nadal jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim zdolnym do obsługi statków oceanicznych. Działalność terminalu przyczynia się do ponad 6 miliardów złotych rocznie wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.

Z terminala tego korzystają nie tylko polskie firmy handlujące ze światem, ale także m.in. z Czech, Słowacji i innych krajów regionu.


Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018