Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Do 2040 roku w Wielkiej Brytanii znikną lokomotywy spalinowe

Autor:  wnp.pl (PS)  |  14-02-2018 06:03  |  aktualizacja: 14-02-2018 05:59
Ambitne plany zielonej rewolucji na sieci kolejowej Wielkiej Brytanii, poprzez stopniowe wycofywanie z eksploatacji lokomotyw z napędem Diesla, ogłosił minister transportu Jo Johnson.

  • Brytyjski rząd inwestuje rekordowej wartości nakłady na modernizację kolei, aby pomóc jej nadal rozwijać się.
  • Ale wraz z finansowaniem branża potrzebuje również modernizacji.
  • Od 1990 roku emisja spalin, jakie emitują pociągi, wzrosła o 33 proc.
  • Celem tego programu jest całkowite zaprzestanie użytkowania takich lokomotyw do 2040 roku.

Wielka Brynia raczej nie będzie elektryfikować linii kolejowych i skorzysta z napędu alternatywnego lokomotyw.
Fot. Shutterstock.

- Nie wydaje się, jak mówią krytycy, że jest to nadmiernie ambitny cel, skoro zobowiązaliśmy się zakończyć sprzedaż nowych samochodów benzynowych i Diesla do 2040 r. Dlaczego nie można tego celu postawić na kolei – powiedział minister.

Szczególnie, jak dodał, że od 1990 roku emisja spalin, jakie emitują pociągi, wzrosła o 33 proc.

Minister powiedział, że rząd inwestuje rekordowej wartości nakłady na modernizację kolei, aby pomóc jej nadal rozwijać się. Ale wraz z finansowaniem branża potrzebuje również modernizacji.

- W porównaniu z innymi rodzajami transportu, postęp technologiczny na kolei był znacznie mniej dynamiczny – stwierdził Johnson. Nie rozwija się rozwiązań alternatywnego napędu lokomotyw, a nawet elektryfikacji linii.

Obecnie mniej niż połowa linii kolejowych w Wielkiej Brytanii jest zelektryfikowana. Ale w ub. roku rząd został zmuszony do rezygnacji z projektu elektryfikacji linii między Yorkshire i Londyn, ze względu na wysokie koszty (500 milionów funtów). 

Jak przypomina The Daily Telegraph, niektórzy operatorzy kolejowi planują jednak wdrażanie nowatorskich technologii.

Np. spółka przewozów pasażerskich Arriva (grupa DB) planuje wprowadzić do użytkowania w 2021 roku w północnej części Wielkiej Brytanii lokomotywy korzystające z paliw wodorowych.

Udane próby pociągu z napędem wodorowym

W ubiegłym roku koncern Alstom rozpoczął testowanie pierwszego pociągu z takim napędem, o nazwie Coradia iLint. Komercyjne wykorzystanie takich pociągów w Niemczech jest planowane na rok bieżący.

Pociągi na wodór Alstoma podbiją koleje regionalne w Niemczech?

Według informacji ministra, w centrum Londynu pojazdy poruszają się obecnie w ciągu dnia ze średnią prędkością tylko 12,8 km/h, która nadal maleje i wkrótce osiągnie tempo podróży dorożką.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018