Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

GDDKiA ogłosiła nowy przetarg na budowę drogi S1

Autor:  wnp.pl (TE)  |  14-02-2018 13:16  |  aktualizacja: 14-02-2018 13:20
Wykonawcy zainteresowani budową drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 na odcinku węzeł Lotnisko - węzeł Podwarpie (woj. śląskie) mogą składać oferty do połowy kwietnia. Poprzedni przetarg został unieważniony przed miesiącem.
Fragment drogi S1 na odcinku Lotnisko - Podwarpie.
fot. GDDKiA
  • Druga jezdnia ma powstać na odcinku ok. 9,7 km.
  • Zaplanowano też m.in. przebudowę węzła Mierzęcice oraz budowę pięciu wiaduktów i jednego mostu.
  • Poprzedni przetarg zakończył się unieważnieniem z powodu braku chętnych do podpisania umowy.

Planowana druga jezdnia drogi S1 Pyrzowice - Podwarpie. Fot. GDDKiA
Planowana druga jezdnia drogi S1 Pyrzowice - Podwarpie. Fot. GDDKiA
Kryteria oceny ofert stanowią: cena (60 proc.), termin realizacji (13 proc.), personel wykonawcy (10 proc.), właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (9 proc.) i równość podłużna nawierzchni (8 proc.).

GDDKiA oczekuje realizacji zadania w terminie od 20 do 23 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie będą wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).  Wadium ustalono na 1,3 mln zł, a termin składania ofert mija 12 kwietnia.

Brak chętnych na kontrakt

Przypomnijmy, że na początku listopada 2017 r. konsorcjum w składzie Mostostal Warszawa, Acciona Construccion nie przyjęło zaproszenia do podpisania umowy na realizację tej inwestycji.

Oferta konsorcjum została wybrana jako najkorzystniejsza na początku lipca ubiegłego roku. Wyceniło ono prace na 76,8 mln zł brutto wobec budżetu inwestora w wysokości 161,5 mln zł brutto.

Marta Kaczorowska z biura prasowego Mostostalu Warszawa, w stanowisku przesłanym portalowi wnp.pl, podkreśliła wówczas, że przetarg bardzo się przedłużał.

Od momentu złożenia oferty (30 marca 2017 r.) do czasu otrzymania zaproszenia do podpisania umowy minęło siedem miesięcy.

W międzyczasie zmianom znacząco uległa sytuacja rynkowa, w tym np. nastąpił wzrost cen materiałów budowlanych i kosztów robocizny.

- Zmniejszyła się też dostępność podwykonawców lub dotychczasowi podwykonawcy odmówili dalszej współpracy ze względu na to, iż w międzyczasie pozyskali inne zlecenia - informowała Kaczorowska.

- W związku z zaistniałą sytuacją zostaliśmy zmuszeni do rezygnacji z dalszego udziału w postępowaniu i nieprzystąpienia do podpisania umowy z zamawiającym - zaznaczyła.

Wobec tej sytuacji GDDKiA zapowiadała, że będzie chciała wybrać wykonawcę inwestycji spośród podmiotów, które zajęły kolejne miejsca w przetargu.

Na drugim miejscu znajdowała się Skanska (86,1 mln zł brutto), a następnie konsorcjum spółek z grupy Strabag (87,5 mln zł brutto), Budimex (97,1 mln zł brutto) oraz PBDM Mińsk Mazowiecki (104,4 mln zł brutto).

W przypadku 11 pozostałych ofert, które złożono w przetargu, zostały one odrzucone lub wykluczeni zostali wykonawcy.

Finalnie 12 stycznia GDDKiA poinformowała jednak, że spośród tego grona wykonawców żaden nie wyraził zainteresowania podpisaniem umowy. W tej sytuacji przetarg musiał zostać unieważniony.

S1 Pyrzowice - Podwarpie

Druga jezdnia ma powstać na odcinku ok. 9,7 km. Zaplanowano też m.in. przebudowę węzła Mierzęcice oraz budowę pięciu wiaduktów i jednego mostu.

W latach 2005-2006 zrealizowano jednojezdniowy odcinek drogi S1 między węzłami Podwarpie i drogą wojewódzka nr 913 stanowiącą dojazd do lotniska w Pyrzowicach.

Natomiast w latach 2010-2012 wybudowany został dwujezdniowy odcinek S1 od węzła Pyrzowice na autostradzie A1 do węzła Lotnisko (z węzłem Lotnisko) na skrzyżowaniu z DW 913.

Droga S1 stanowi ważne połączenie w sieci drogowej Polski południowej (Pyrzowice - Zwardoń). Ponadto celem inwestycji ma być m.in. poprawa dostępności Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także przyspieszenie aktywizacji gospodarczej terenów zlokalizowanych wzdłuż trasy.
Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018