Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Motoryzacyjni giganci nadal wierzą i inwestują w diesle

Autor:  wnp.pl (PIM)  |  12-03-2018 16:28  |  aktualizacja: 12-03-2018 16:24
Niemieckie miasta zyskały możliwość zakazywania wjazdu diesli, ale niemieckie firmy motoryzacyjne wydają się wciąż uznają tę technologię za przyszłościową. Co ciekawe, podczas gdy udział diesli w rynku drastycznie spadł w ubiegłym roku, to poziom emisji spalin innych nowych aut poszedł w górę!

  • Szef Volkswagena zapowiada renesans diesli.
  • Mercedes pokazuje hybrydę z dieslem.
  • JATO: sprzedaż diesli spadła, poziom emisji spalin samochodów wzrósł.

W Genewie debiutował Mercedes C z hybrydowym układem napędowym zawierającym diesla - na rynek ma wejść latem tego roku.
Fot. Mercedes

Miniony rok był w Europie dość dramatyczny dla diesli – zapowiedzi zamykania rynku dla tych silników i kolejne odsłony afery Volkswagena spowodowały silny odpływ nabywców od aut z silnikami wysokoprężnymi.

Według JATO sprzedaż diesli spadła na europejskim rynku o 7,9 proc. do 6,77 mln sztuk, a udział w rynku spadł do 43,8 proc. Sprzedaż aut benzynowych wzrosła natomiast 10,9 proc., co było najwyższym poziomem wzrostu od 2003 roku. Co ciekawe, po raz pierwszy od 10 lat wzrósł średni poziom emisji spalin nowych aut. Ucieczka od diesla nie wspomogła bowiem sprzedaży aut elektrycznych czy innych nowych napędów, lecz popyt na auta benzynowe. Część kierowców szukała przy tym dynamiki jazdy, jaką mieli wcześniej w dieslach, a to - według JATO - spowodowało, że wybierali silniki z wyższymi poziomami emisji niż miały jednostki wysokoprężne.

Czytaj także: Diesle jeszcze pociągną

O powrocie diesli zaczęli mówić w Genewie szefowie niemieckich koncernów. - W niedługiej przyszłości diesle zaczną przeżywać renesans – stwierdził Matthias Müller, prezes zarządu Volkswagena, czyli firmy, której diesel w największym stopniu "zawdzięcza" swoje obecne kłopoty. Koncern za dieselgate wciąż płaci – na razie suma kosztów wszystkich kar, opłat, odszkodowań czy akcji serwisowej to około 30 mld dolarów.

Zdaniem Müllera ludzie coraz lepiej zdają sobie sprawę z tego, że diesle są przyjazne dla środowiska i nie ma powodu, by ich nie kupować.

- Z odpowiednią technologią diesel ma przyszłość. Lepiej poprawiać niż zakazywać – powiedział Ola Källenius z zarządu Daimler AG, który w zarządzie koncernu odpowiada za badania i rozwój oraz nowe modele Mercedesów.

Dieter Zetsche, prezes Daimler AG i marki Mercedes latem ubiegłego roku także deklarował dalsze zainteresowanie grupy tą technologią i pracę nad nową rodziną silników wysokoprężnych. – Jesteśmy przekonani, że silniki wysokoprężne pozostaną mocnym elementem miksu zespołów napędowych, również ze względu na niską emisję CO2 – mówił Dietes Zetsche. Koncern wydał na poprawę diesli ponad 3,7 mld dolarów.

Czytaj także: OPEC: ropa naftowa jeszcze długo będzie najważniejszym surowcem energetycznym

Wynikiem tych inwestycji jest np. debiutujący w Genewie Mercedes C wyposażony w prototypowy napęd – hybrydę plug-in, w której z silnikiem elektrycznym współpracuje czterocylindrowy turbodiesel. W trybie całkowicie elektrycznym samochód może przejechać do 50 km. Mercedes widzi w takiej hybrydzie połączenie typowej dla diesla oszczędności w trasie i niskiej emisji CO2 i NOX. Latem tego roku nowe hybrydy mają wjechać na rynek w klasach C i E.

Trudno jednak powiedzieć czy unowocześnianie diesli przekona władze europejskich miast. Niedawno Rzym ogłosił zamiar wprowadzenia po 2024 roku zakazu wjazdu do historycznej części miasta dieslom. Władze miasta oceniają, że niemal całe zanieczyszczenie powietrza w tym mieście pochodzi z samochodów. W ubiegłym roku diesle stanowiły prawie 2/3 nowych aut sprzedanych we Włoszech. Prawo do zamykania centrów dla diesli uzyskały także miasta w Niemczech.

Dodajmy, że w Genewie obok wsparcia dla diesli pojawiły się także sygnały o tym, że część firm od nich odchodzi – rezygnację z silników wysokoprężnych zapowiedziały Toyota i Subaru.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018