Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Ogniwa paliwowe w nowych odsłonach

Autor:  wnp.pl (PIM)  |  15-05-2018 09:14  |  aktualizacja: 15-05-2018 09:13
Daimler pracuje nad wykorzystaniem ogniw paliwowych w dość nietypowy sposób. Dotąd mówiono o nich głównie jako jednym z alternatywnych napędów samochodów. Daimler chce go połączyć z bateriami, a także wykorzystywać w punktach ładowania samochodów elektrycznych.

  • Ogniwa paliwowe mogą służyć jako niewielkie źródła prądu, m.in. wspierające stacje ładowania elektrycznych aut.
  • Mercedes pracuje nas napędem hybrydowym łączącym baterie i ogniwa paliwowe.
  • O rozwoju elektromobilności będziemy mówili podczas dzisiejszych sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego, m.in. w ramach panelu „Motoryzacja a elektromobilność”.

Mercedes-Benz GLC F-CELL
Fot. Mercedes

Niedawno w Stanach Zjednoczonych Daimler wraz z firmami Hewlett Packard Enterprise (HPE), Power Innovations (PI) oraz National Renewable Energy Laboratory (NREL) zaczął pracę nad wykorzystanie ogniw paliwowych jako źródła energii wspierającego centra danych. W tym roku mają ruszyć prototypowe instalacje.

- Dojrzałość systemów ogniw paliwowych w samochodach jest dziś niekwestionowana. Są one gotowe do codziennego użytku i stanowią realną opcję dla sektora transportu. Jednak możliwości dla wodoru wykraczające poza sektor mobilności – do sektora energetycznego, przemysłowego czy mieszkaniowego - są wszechstronne i wymagają opracowania nowych strategii. Ekonomia skali, a zatem modularyzacja to ważne wyzwania - mówi prof. dr Christian Mohrdieck, dyrektor ds. ogniw paliwowych w Daimler AG i dyrektor generalny spółki Daimler NuCellSys.

Ogniwa paliwowe to chemiczne „elektrownie”, w których z wodoru i tlenu powstaje woda, będąca jednak skutkiem ubocznym, „spalinami” tego systemu. Przede wszystkim synteza wody powoduje powstanie energii elektrycznej. Ogniwa są przy tym na tyle niewielkie, że mieszczą dzisiejszych samochodach osobowych. Auta napędzają silniki elektryczne, które czerpią energię elektryczną z ogniw.  Obecnie najpopularniejszym samochodem z takim napędem jest Toyota Mirai, a w tym roku na rynek wchodzą nowe modele – Hyundai Nexo i Honda Clarity.

Mercedes przygotowuje model, w którym ogniwa paliwowe połączył z tradycyjnym zestawem baterii. Powstaje więc hybryda plug-in w najbardziej ekologicznej z możliwych wersji. Z drugiej strony takie połączenie pozwala także na uniknięcie ewentualnych problemów z zatankowaniem wodoru. Na razie stacje tankowania tego gazu występują niezwykle rzadko. Obecnie samochód jest testowany, m.in. w rejonie Koła Podbiegunowego, w temperaturach spadających do minus 35 stopni Celsjusza. W przyszłym roku ma trafić na rynek.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018