Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Elektromobilność nie jest panaceum na wszystko

Autor:  wnp.pl (Piotr Myszor)  |  15-05-2018 14:46
Upraszczamy dyskusję na temat elektromobilności, ograniczając ją do samochodów osobowych, podczas gdy to w rzeczywistości całe spektrum pojazdów, o różnej specyfice wykorzystania i innych potrzebach. Należy rozmawiać o rozwiązaniach w zakresie stosowania ekologicznych napędów dla konkretnych odbiorców.

Uczestnicy sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego zauważyli, że w zasadzie dyskusje o elektromobilności są ograniczone do jednego segmentu użytkowników – samochodów osobowych.

Autobus wodorowy Solaris Trolino
fot. mat. pras.

Mateusz Bonca, p.o. prezesa zarządu, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych Grupy Lotos zwrócił uwagę na to, że całkiem inne są potrzeby samochodów dostawczych, transportu miejskiego, transportu międzymiastowego, pojazdów specjalistycznych działających w miastach i takich samych pojazdów operujących poza nimi.  

Mateusz Bonca, p.o. prezesa zarządu, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych Grupy Lotos
Mateusz Bonca, p.o. prezesa zarządu, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych Grupy Lotos

- Jeżeli za bardzo uprościmy rozpatrywane rozwiązania, to możemy zatrzymać rozwój technologii wodorowych, bo dla wykorzystywanych w miastach samochodów osobowych elektromobilność jest lepsza – powiedział Mateusz Bonca.

Jego zdaniem trzeba spojrzeń na transport jako system, a wówczas w miastach, gdzie dostęp do sieci elektrycznej jest największa, a poziom zanieczyszczeń wyższy, rozwijana będzie elektromobilność. Wyjazdy na dalekie trasy nadal będą obsługiwane przez pojazdy spalinowe, a transport komunalny, zarówno osobowy, jak i towarowy będzie oparty o technologie wodorowe. Na koniec dnia wszystkie te pojazdy zjeżdżają do bazy i takie podejście będzie wymagało mniejszej ilości stacji tankowania wodoru.
Aleksander M. Nawrat, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
Aleksander M. Nawrat, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

Aleksander M. Nawrat, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wsparł tę tezę, choć zauważył, że w przypadku transportu towarów w miastach, dokonywanego za pomocą samochodów o masie do 3,5 tony, elektromobilność także jest rozwiązaniem ekonomicznie uzasadnionym. Rozszerzył przy tym spektrum elektrycznego transportu jeszcze bardziej.

- Rozwijamy także projekty zmiany napędów spalinowych na elektryczne w maszynach górniczych, co powoduje np. obniżenie temperatury w chodnikach pod ziemią – powiedział Aleksander M. Nawrat.

NCBiR rozwija jednak także technologie wodorowe, np. współfinansując prace nad technologiami oczyszczania wodoru pozyskiwanego jako czynnik odpadowy, aby mógł być stosowany w ogniwach paliwowych.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018