Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Digitalizacja daje energetyce szanse na zmianę modeli biznesowych

Autor:  (wnp.pl) Ireneusz Chojnacki  |  16-05-2018 13:00
Firmy energetyczne w Europie od wielu lat definiowały swój model biznesowy i sposób funkcjonowania w oparciu o systemy wsparcia, które mają to do siebie, że się zmieniają lub znikają. Digitalizacja jest tym elementem, który daje szanse na ucieczkę do przodu tzn. na zmianę modelu biznesowego – uważa Grzegorz Należyty, członek zarządu polskiej firmy Siemensa.

Jedna z debat przeprowadzonych podczas X Europejskiego Kongresu Gospodarczego była dedykowana przyszłości energetyki  ("Trendy przyszłości w polskiej energetyce"). Uczestnicy debaty zastanawiali się m.in. nad tym, dlaczego digitalizacja jest wysoko pozycjonowana w strategiach koncernów energetycznych, a w tym w segmencie wytwarzania.

Digitalizacja to furtka do zmiany modelu działania firm energetycznych
Fot. Fotolia

Grzegorz Należyty, fot. PTWP
Grzegorz Należyty, fot. PTWP

- Firmy energetyczne w Europie od wielu lat definiowały swój model biznesowy i swój sposób funkcjonowania  w oparciu o systemy wsparcia, które mają to do siebie, że się zmieniają lub znikają. Digitalizacja jest tym elementem, który daje szanse na ucieczkę do przodu, tzn. na zmianę modelu biznesowego – stwierdził  Grzegorz Należyty, członek zarządu polskiej firmy Siemensa, wskazując m.in, że wiele czołowych koncernów energetycznych w Europie generuje straty.

Należyty podkreślił, że digitalizacja daje m.in. szansę na zwiększenie efektywności operacyjnej istniejących elektrowni, bo dzięki cyfrowej  analizie danych produkcyjnych i predykcji można zarządzać elektrowniami minimalizując m.in. czasy przestojów, a więc zmniejszać koszty ich działania, czyli koszty produkcji. Ale na tym nie koniec, bo jak wyjaśniał Grzegorz Należyty digitalizacja to także, a może przede wszystkim, furtka do zmiany wspomnianego już modelu działania firm energetycznych.

- Są takie start-upy prowadzone przez E.ON czy RWE, które zakładają dostawy energii elektrycznej do domów za darmo , bo zbierając informacje z inteligentnych liczników wiedzą dokładnie, jakie potencjalnie jest zapotrzebowanie klienta końcowego na artykuły spożywcze albo chemiczne. To  zaczyna skutkować tym, że firma energetyczna przestaje być firmą czysto energetyczną, a zaczyna konkurować z dyskontami, dostarczając  produkty swoim klientom. Będziemy widzieli  zjawisko poszukiwania przez firmy energetyczne nowych źródeł przychodów, nowych modeli biznesowych opartych  o inne rzeczy niż wytwarzanie i dystrybucja energii elektrycznej- ocenił Grzegorz Należyty.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018