Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Indie nadzieją dla polskich firm górniczych

Autor:  wnp.pl (Jerzy Dudała)  |  16-05-2018 15:49  |  aktualizacja: 16-05-2018 16:04
Indie to trzeci producent węgla w świecie. Polskie firmy były obecne na indyjskim rynku od lat 60. i to właśnie one budowały na rynku indyjskim pierwsze kopalnie głębinowe. Teraz pora powrócić na ten rynek z kompleksową ofertą - zaznaczano w trakcie sesji "Zachodni Bengal-Polska. Współpraca w branży górniczej", która odbyła się 15 maja w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Na samym początku miała miejsce uroczystość podpisania porozumienia przez Bartłomieja Pawlaka, członka zarządu ds. finansów i rozwoju Polskiego Funduszu Rozwoju oraz Mirosława Bendzerę, prezesa Famuru i Bartosza Bielaka, wiceprezesa Famuru. Podpisane porozumienie jest poszerzeniem porozumienia zawartego 6 kwietnia w Ministerstwie Energii przez Jastrzębską Spółkę Węglową, Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa oraz Indyjsko-Polską Izba Handlowo-Przemysłową.

Dziś rynek indyjski jest jednym z kluczowych kierunków w zagranicznej ekspansji Famuru - mówił Mirosław Bendzera
Fot. Mat. prasowe

Od lewej: Mirosław Bendzera, Bartosz Bielak, Bartłomiej Pawlak, fot. PTWP
Od lewej: Mirosław Bendzera, Bartosz Bielak, Bartłomiej Pawlak, fot. PTWP
- Dla nas podpisanie tego porozumienia jest o tyle ważne, że wpisuje się w chęć zwiększenia obecności polskich firm na dalekich rynkach - mówił Bartłomiej Pawlak. - Zadaniem PFR-u jest wspieranie polskich firm w ekspansji zagranicznej. Chcemy w to konsorcjum wnieść instrumenty Grupy PFR. Istotne dla nas jest to, by te podmioty wspólnie z nami szukały wspólnych rozwiązań. Tak, by móc oferować pełną paletę usług. To porozumienie to nie jest dokument, który jakoś twardo nas obliguje do takich czy innych działań, ale to kolejny krok we właściwym kierunku.
Mirosław Bendzera, fot. PTWP
Mirosław Bendzera, fot. PTWP
Prezes Famuru Mirosław Bendzera podkreślił, że spółka jest bardzo aktywna na rynkach zagranicznych. Obecnie prawie 40 proc. przychodów ze sprzedaży przypada na rynki zagraniczne. A produkty Famuru są obecne na pięciu kontynentach w ponad 25 krajach.

Zobacz też: Łączy nas węgiel. Indie na celowniku polskich firm

- Jednym z rynków, gdzie chcemy odbudować nasze relacje, jest rynek indyjski - mówił prezes Bendzera. I przypomniał, że Indie to trzeci producent węgla w świecie. Polskie firmy były obecne na indyjskim rynku od lat 60. i to właśnie one budowały na rynku indyjskim pierwsze kopalnie głębinowe. Dziś rynek indyjski jest jednym z kluczowych kierunków w zagranicznej ekspansji Famuru.

- Chcemy dostosować naszą ofertę do potrzeb rynku indyjskiego - podkreślił Bendzera.

Pełniący obowiązki prezesa zarządu firmy PeBeKa Jarosław Danielkiewicz wskazał, że także liczy ona na wejście na rynek indyjski. Na horyzoncie pojawił się między innymi projekt związany z rozbudową jednej z kopalń eksploatującej rudy miedzi.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018