Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

PKP PLK wydadzą ponad 214 mln zł na wymianę rozjazdów

Autor:  wnp.pl (TE)  |  06-06-2018 08:25
Nowe rozjazdy mają umożliwić płynny i bezpieczny przejazd pociągów ze stałą prędkością nawet do 120 km/h. Wymiana urządzeń ma zapewnić bardziej komfortowe i bezpieczniejsze podróże oraz sprawny przewóz ładunków.
Do końca 2018 r. zaplanowano montaż 245 rozjazdów w 12 województwach na 21 liniach kolejowych.
fot. PKP PLK
  • Od marca PKP PLK realizują projekt rozjazdowy, obejmujący montaż 245 nowych urządzeń.
  • Najwięcej zostanie zamontowanych w województwach wielkopolskim i zachodniopomorskim.
  • Inwestycja jest finansowania ze środków unijnych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Jak poinformowały PKP PLK, do końca 2018 r. zaplanowano montaż 245 rozjazdów w 12 województwach na 21 liniach kolejowych. Roboty budowlane rozpoczęto w połowie marca 2018 r.

Dotychczas wymieniono już 54 rozjazdy, m.in. 20 sztuk w woj. wielkopolskim na stacjach Poznań Górczyn, Biniew, Ponętów, Bronów, siedem w woj. śląskim - m.in. na stacji Dąbrowa Górnicza i sześć w woj. dolnośląskim, w tym np. w tym cztery na stacji Smardzów Wrocławski.
fot. PKP PLK
fot. PKP PLK

Zamontowano już wszystkie rozjazdy zaplanowane w woj. łódzkim. Siedem nowych rozjazdów zostało zainstalowanych na stacji Kraski - znajdującej się na ważnej dla ruchu towarowego linii kolejowej łączącej Śląsk z portami, czy magistrali węglowej.

W czerwcu planowany jest montaż kolejnych urządzeń w woj. mazowieckim m.in. na stacjach Pionki i Żytkowice. W ramach programu rozjazdowego najwięcej nowych rozjazdów zaplanowano w województwach wielkopolskim (62) i zachodniopomorskim (42).
fot. PKP PLK
fot. PKP PLK

- Rozjazdy zostaną wyposażone w elektryczny system ogrzewania, żeby zapobiec ich zamarzaniu. Umożliwi to szybkie usuwanie śniegu i lodu, a to oznacza sprawny przejazd pociągów i bezpieczne podróże koleją nawet w trudnych warunkach pogodowych - podkreśliły PKP PLK.

Dodały, że w celu sprawnej realizacji inwestycji ponad połowa rozjazdów zostanie dostarczona na miejsce budowy na specjalnych wagonach-platformach w gotowych blokach. Dostarczenie gotowych elementów rozjazdów skraca czas montażu.
fot. PKP PLK
fot. PKP PLK

- Stare rozjazdy i przylegające do nich odcinki torów są demontowane i od razu zastępowane przez nowe. Technologia blokowa pozwala ograniczyć czas zamknięć torowych, tym samym minimalizuje utrudnienia dla przewoźników kolejowych - wyjaśnił zarządca kolejowej infrastruktury.

Wcześniej - w 2015 r. - w ramach programu rozjazdowego zamontowano 697 nowych rozjazdów w 14 województwach. Rozjazdy są również wymieniane podczas prac modernizacyjnych, prowadzonych w ramach Krajowego Programu Kolejowego. W 2016 r. zamontowano 549 sztuk, a w 2017 r. prawie 600 nowych rozjazdów.
fot. PKP PLK
fot. PKP PLK
Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018