Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Budimex i Strabag wygrały przetarg na odcinek A1

Autor:  wnp.pl (TE)  |  07-06-2018 16:13
Polsce została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na jeden z czterech odcinków A1 w woj. łódzkim. Jej wartość wynosi blisko 0,5 mld zł brutto.
Budowa autostrady A1 o nawierzchni betenowej pomiędzy węzłami Woźniki i Pyrzowice.
fot. GDDKiA
  • W ramach inwestycji ma powstać prawie 64 km autostrady A1.
  • Przedsięwzięcie będzie realizowane w formule „projektuj i buduj”.
  • Po zakończeniu budowy A1 w woj. łódzkim będzie liczyć 167 km.

Przetarg, w którym oferty otwarto w grudniu 2017 r., obejmuje cztery odcinki: A - 15,8 km (Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe), B - 24,2 km (Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk), C - 16,7 km (Kamieńsk - Radomsko), D - 7 km (Radomsko - granica z woj. śląskim).
Planowana trasa A1 w woj. łódzkim. fot. GDDKiA
Planowana trasa A1 w woj. łódzkim. fot. GDDKiA
Przy wyborze wykonawców pod uwagę będą brane: cena (60 proc.), termin realizacji (12 proc.), właściwości przeciwślizgowe nawierzchni (9 proc.), równość podłużna nawierzchni (8 proc.), personel wykonawcy (6 proc.) i zagospodarowanie gruntu rodzimego (5 proc.).

Do czasu realizacji robót budowlanych nie będą wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca). Wszyscy oferenci zadeklarowali 32-miesięczny termin realizacji.

Rozstrzygnięcie dotyczy części A, czyli odcinka Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe. Wybrana jako najkorzystniejsza oferta konsorcjum spółek Budimex i Strabag opiewa na 478,87 mln zł brutto wobec budżet zamawiającego w wysokości 618,14 mln zł brutto.

Pozostali wykonawcy to Intercor (500 mln zł brutto) oraz Polaqua (559,82 mln zł brutto), którzy złożyli oferty na to zadanie, zostali odrzuceni, gdyż nie przedłużyli terminu związanie ofertą. Na rozstrzygniecie oczekują pozostałe zadania.

Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk

Tu budżet inwestora wynosi 943,01 mln zł brutto, a najtańszą ofertę złożył Intercor - opiewa ona na równe 650 mln zł brutto.

Pozostali wykonawcy to (ceny brutto): konsorcjum PBDiM Kobylarnia, Mirbud (678,04 mln zł), konsorcjum Budimex, Strabag (758,65 mln zł) i Polaqua (859,65 mln zł).

Kamieńsk - Radomsko

Dla tego zadania budżet zamawiającego wynosi 651,53 mln zł brutto, a najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Strabag, Budimex - opiewa ona na 573,14 mln zł brutto.

Pozostali wykonawcy (ceny brutto) to: Intercor (580 mln zł), konsorcjum PBDiM Kobylarnia, Mirbud (612,70) i Polaqua (655,41 mln zł).

Radomsko - granica z woj. śląskim

Natomiast tu budżet inwestora wynosi 273,63 mln zł brutto, a najtańszą ofertę złożył Intercor - opiewa ona na 338,25 mln zł brutto.

Pozostali wykonawcy (ceny brutto) to: konsorcjum Strabag, Budimex (367,31 mln zł), Polaqua (384,64 mln zł), Mota-Engil Central Europe (388,94 mln zł) i Porr (392,97 mln zł).

Łódzka A1

Jak informowała GDDKiA, poszczególne odcinki przyszłej drogi będą się różniły znacznie między sobą. Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.

Dalej, między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe, droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, czyli tak jak obecnie. Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków B, C i D, czyli obecnego odcinka DK1.

W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne. Chodzi o skrzyżowanie w Kamieńsku (DW 484) i Radomsku (DK 42).

- Najbardziej rewolucyjną zmianą jest fakt, że nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, co radykalnie podniesie jej trwałość. Ocena się, że bez poważniejszych zabiegów remontowych nawierzchnia powinna służyć bez problemów przez najbliższe 30-40 lat - zapowiadała GDDKiA.

Po inwestycji całkowita długość A1 na terenie woj. łódzkiego będzie liczyła 167 km. Aktualnie do dyspozycji kierowców jest 121 km autostrady A1, w tym stary odcinek między węzłem Tuszyn i węzłem Piotrków Trybunalski).

Kluczowa inwestycja

Dokończenie budowy autostrady A1 jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Do 2021 r. ma być przejezdna na całej zakładanej długości - od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach.

Dzięki nowej trasie znacznie łatwiejszy będzie m.in. dostęp do trójmiejskich portów na Bałtyku. Rząd podkreśla, że podniesie to także ich atrakcyjność dla przedsiębiorców z Czech, Słowacji czy Węgier oraz wpłynie na relacje gospodarcze z południowymi sąsiadami.

Zobacz też: Polaqua wybuduje ostatni odcinek autostrady A1 w województwie śląskim
Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018