Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Są oferty na budowę odcinka S1 - obejścia Węgierskiej Górki

Autor:  wnp.pl (TE)  |  13-06-2018 14:15  |  aktualizacja: 13-06-2018 14:21
GDDKiA otrzymała oferty od siedmiu wykonawców zainteresowanych budową drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza-Milówka, czyli tzw. obejścia Węgierskiej Górki. To brakujący fragment trasy pomiędzy Bielskiem-Białą a granicą ze Słowacją w Zwardoniu.
Na trasie zaplanowano dwa tunele - 834-metrowy i 1000-metrowy.
fot. PTWP (Andrzej Wawok)
  • Inwestycja będzie realizowana w formule „projektuj i buduj”.
  • W pierwszej kolejności opracowana zostanie dokumentacja projektowa i wykonawcza, a następnie ruszy budowa 8,5-kilometrowej trasy S1.
  • Przedsięwzięcie będzie finansowane z Krajowego Funduszu Drogowego oraz unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
  • Droga ma zapewnić bezpośrednie i szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).

Kryteria wyboru wykonawcy stanowią: cena (60 proc.), personel wykonawcy (15 proc.), właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (9 proc.), równość podłużna nawierzchni 8 (proc.) oraz termin realizacji kontraktu (8 proc.).

Najtańszą ofertę złożyło Toto Construzioni Generali, które wyceniło prace na 1,181 mld zł brutto wobec budżetu GDDKiA w wysokości 1,313 mld zł brutto.

Włoska spółka zadeklarowała wykonanie prac w ciągu 34 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie będą wliczane okresy zimowe (od 1 grudnia do 31 marca).
Planowany odcinek S1 (na zielono). Na niebiesko drogi w planowaniu, a na czarno w eksploatacji. fot. GDDKiA
Planowany odcinek S1 (na zielono). Na niebiesko drogi w planowaniu, a na czarno w eksploatacji. fot. GDDKiA
Pozostałe oferty należą do (ceny brutto; termin realizacji):

1. Konsorcjum Mirbud, PBDiM Kobylarnia (grupa Mirbud), Interbudmontaż (Ukraina) - 1,378 mld zł; 34 miesiące

2. Konsorcjum Salini Impregilo, Salini Polska - 1,440 mld zł; 34 miesiące

3. Konsorcjum Intercor, Stecol (Grupa PowerChina) - 1,493 mld zł; 34 miesiące

4. Konsorcjum China Railway 14th Bureau Group, Polbud-Pomorze - 1,582 mld zł; 34 miesiące

5. Konsorcjum Porr, Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa (grupa KGHM) - 1,716 mld zł; 37 miesięcy

6. Konsorcjum Metrostav Polska, Metrostav - 1,794 mld zł; 36 miesięcy

- Przewidujemy, że wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi w trzecim kwartale 2018 r., a podpisanie umowy z wykonawcą w styczniu 2019 r. - podała GDDKiA.

Estakady i tunele

Trasa będzie realizowana w górzystym terenie, przez co będzie potrzebna budowa 11 obiektów inżynierskich. Wśród nich znajdą się cztery estakady (najdłuższa będzie miała 942 m) oraz dwa dwukomorowe tunele (pod masywem Baraniej Góry - 834 m oraz pod masywem Białożyńskiego Gronia - 1000 m).

W przyszłości kierowcy jadący od strony Żywca rozpoczną jazdę na nowo wybudowanym odcinku S1 od węzła Przybędza. Końcowa część to zmiana przekroju drogi z dwujezdniowego na jednojezdniowy oraz węzeł Milówka, który połączy nowy odcinek drogi z istniejącą estakadą nad miejscowością Kamesznica.
fot. GDDKiA
fot. GDDKiA
Obecnie długość odcinka drogi ekspresowej S1 od Bielska-Białej do Zwardonia wynosi ponad 45 km. Wybudowanie obejścia Węgierskiej Górki połączy istniejące odcinki Bielsko-Biała - Przybędza i Milówka - Zwardoń (granica państwa).

- Docelowo trasa będzie miała 53 km, co umożliwi kierowcom przejazd z Bielska-Białej na Słowację w niespełna 30 minut - zapowiedziała GDDKiA.
Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018