Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Zakupy przez smartfona dotyczą coraz większej liczby Polaków

Autor:  PAP/PSZ  |  13-06-2018 15:16
Choć sklepy tradycyjne pozostają najpopularniejszym kanałem sprzedaży w Polsce, to liczba osób kupujących za pomocą urządzeń mobilnych szybko rośnie. 17 proc. Polaków robi zakupy poprzez smartfona przynajmniej raz w tygodniu, a 7 proc. – codziennie - wynika z raportu firmy doradczej PwC.

  • Coraz powszechniej dokonujemy zakupów w drodze, m.in. w metrze, autobusie czy tramwaju.
  • Przez internet najczęściej kupujemy odzież i obuwie.
  • Najrzadziej kupujemy w sieci produkty spożywcze.

Kupując w sieci szukamy inspiracji przede wszystkim w mediach społecznościowych.
Fot. Shutterstock, Inc.

Według autorów zaprezentowanego w środę raportu "Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu", rynek sprzedaży internetowej w Polsce dynamicznie się rozwija. W 2018 roku osiągnie, jak wynika z prognoz, wartość około 45 mld zł, a w 2020 r. może przekroczyć 60 mld zł. "Udział handlu realizowanego w internecie w stosunku do handlu detalicznego ogółem stanowi około 5 proc., lecz w najbliższym czasie będzie zbliżać się do średniej globalnej, która wynosi 10 proc." - czytamy.

"Transformacja cyfrowa odmieniła zwyczaje zakupowe, odległość straciła na znaczeniu, stopniała lojalność wobec marek" - mówił Krzysztof Badowski z PwC podczas prezentacji raportu. Jak wskazał, w ostatnich latach zmalała liczba konsumentów robiących zakupy za pośrednictwem komputerów stacjonarnych. Dodał, że coraz częściej dokonujemy zakupów w drodze - np. w metrze.

"O ile na świecie w 2013 roku korzystało z komputerów (przynajmniej raz w tygodniu) 27 proc. uczestników badania, o tyle w bieżącym badaniu takich wskazań było już tylko 20 proc." - powiedział. Dodał, że w naszym kraju wskaźnik ten wyniósł w 2018 roku 23 proc, a komputery są coraz częściej zastępowane przez urządzenia mobilne. "W Polsce zakupów z użyciem smartfona dokonuje przynajmniej raz w tygodniu 17 proc. badanych (9 proc. rok temu), a 7 proc. konsumentów robi to codziennie" - wyliczył.

Najpopularniejszymi towarami kupowanymi w Polsce przez internet są odzież i obuwie (79 proc. konsumentów kupiło je on-line przynajmniej raz w ciągu roku), kosmetyki (75 proc.), książki, muzyka, filmy i gry wideo (73 proc.), meble i wyposażenie domu (62 proc.) oraz komputery i elektronika (61 proc.). A najrzadziej - produkty spożywcze (47 proc.).

Z przedstawionych danych wynika też, że szybko rośnie popularność płatności mobilnych. "Obecnie już 39 proc. konsumentów z Polski chętnie opłaca codzienne zakupy korzystając z płatności mobilnych" - wskazał Badowski.

Z kolei najczęściej wykorzystywanym źródłem do szukania inspiracji zakupowych są, jak wskazała Marta Marczak z PwC, media społecznościowe. Korzysta z nich 58 proc. polskich konsumentów. Wysoko w tym zestawieniu znajdują się także porównywarki cen, które odwiedza obecnie 43 proc. internautów, choć ich popularność znacznie zmalała w porównaniu z poprzednim rokiem (wówczas wskaźnik ten wynosił 60 proc.).

Eksperci PwC zwrócili też uwagę na zmiany w sektorze handlu pod wpływem sztucznej inteligencji (AI). Wskazali, że jej zastosowania są widoczne w trzech obszarach. Po pierwsze, to coraz precyzyjniejsze, samouczące się algorytmy odpowiadające za dopasowywanie do grupy odbiorców reklam oraz rekomendację produktów i usług. Po drugie - rozwiązania odpowiedzialne za komunikację z konsumentem oraz jego obsługę. Po trzecie - obszar optymalizacji pakowania, realizacji zamówień, magazynowania oraz logistyki poprzez zastosowanie odpowiednich algorytmów oraz robotów - wliczył Michał Kreczmar z PwC.

"Na świecie 10 proc. badanych twierdzi, że posiada urządzenia oparte o sztuczną inteligencję, takie jak roboty czy asystenci osobiści. Z kolei niemal co trzeci badany przyznał, że planuje zakup takiego urządzenia" - czytamy. W Polsce natomiast 13 proc. ankietowanych zadeklarowało, że ma urządzenia wspomagane sztuczną inteligencją, a 40 proc. wyraziło chęć ich zakupu.

"Ciekawy obszar AI to interfejsy głosowe nowej generacji, które szturmem podbijają domy i smartfony klientów. Komputery wreszcie rozumieją, co do nich mówimy i odpowiednio reagują na nasze komendy. Możemy na przykład głosem zamówić Ubera, 'włożyć' produkty do koszyka, wykonać przelew, a nawet sterować rozwiązaniami smart home" - powiedział Kreczmar. Dodał, że inne zastosowania to np. rozpoznawanie przez sztuczną inteligencję obrazu (tzw. computer vision) - wykorzystywane zarówno do identyfikacji osób, jak i towarów w sklepach offline, czy odnajdywania podobnych produktów do tych ze zdjęć wykonanych smartfonem.

Jak wynika z raportu, 17 proc. polskich ankietowanych zadeklarowało też, że "zaufałoby dronom i zgodziłoby się na dostawę każdego towaru za ich pomocą". 26 proc. stwierdziło, że byłoby skłonnych skorzystać z usług drona tylko w przypadku mniej wartościowych produktów.

Raport powstał na podstawie badania PwC "Global Consumer Insight Survey 2018" przeprowadzonego metodą CAWI w 27 krajach na reprezentatywnej próbie 22,4 tys. osób. Liczba polskich ankietowanych to 350 osób.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018