Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018

Wodór z koksowni JSW będzie napędzał lokomotywy PKP Cargo

Autor:  wnp.pl (JD)  |  14-06-2018 11:10  |  aktualizacja: 14-06-2018 12:42
Przedstawiciele zarządów Jastrzębskiej Spółki Węglowej oraz PKP Cargo podpisali 14 czerwca w Krakowie podczas konferencji Impact`18 list intencyjny dotyczący podjęcia wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z komercyjnym wykorzystaniem paliwa wodorowego.

  • Dokument zakłada między innymi prowadzenie wspólnych badań i analiz, a w przyszłości podjęcie produkcji nowych typów wagonów i lokomotyw manewrowych o napędzie wodorowym oraz późniejszego ich utrzymania oraz eksploatacji.
  • Strony zakładają możliwość kooperowania z innymi partnerami.
  • Będą inwestycje na terenach kopalni Krupiński?

PKP Cargo jest największym przewoźnikiem towarowym w Polsce i jednym z największych w Europie.
Fot. mat. prasowe

Współpraca Jastrzębskiej Spółki Węglowej oraz PKP Cargo ma służyć zmniejszeniu zużycia energii i paliw oraz redukcji emisji spalin.

- JSW stawia na wodór jako paliwo przyszłości. Zgodnie ze Strategią Rozwoju na lata 2018-2030 intensywnie pracujemy na rzecz rozwoju czystych technologii wodorowych. Badamy możliwości wykorzystania wodoru wyodrębnionego z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym procesu koksowania. Jesteśmy zaangażowani w projekty e-mobility - wyjaśnia Daniel Ozon prezes Jastrzębskiej spółki. - Dążymy do wykorzystania gazu koksowniczego do produkcji czystego wodoru, który mógłby w przyszłości stać się również bezemisyjnym paliwem dla nowoczesnego taboru PKP Cargo.

W związku z tym planem, spółki, jak czytamy w komunikacie wydanym przez JSW, "dokonają również analizy możliwości inwestycyjnych na terenach byłej kopalni Krupiński".

Czytaj też: JSW Innowacje, Solaris Bus & Coach i Aurora Tech podpisały list intencyjny

oraz JSW: 25 lat za sobą i dobre perspektywy na przyszłość

Współpraca JSW z PKP Cargo to kolejny etap prowadzonych przez nią prac zmierzających do wdrożenia technologii odzyskiwania wodoru z gazu koksowniczego. Tak pozyskany i oczyszczony gaz może zostać wykorzystany w ogniwach wodorowych wytwarzających energię elektryczną, ciepło i chłód, w transporcie publicznym, do zasilania urządzeń elektrycznych i awaryjnych stacji zasilania w szpitalach, szkołach i urzędach.

- Podpisanie listu intencyjnego świadczy o tym, jak dużą wagę zarząd PKP Cargo przywiązuje do optymalizowania procesów i rozwijania innowacyjnych rozwiązań - podkreśla prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz. -  Wykorzystanie wodoru do napędu lokomotyw podniesie konkurencyjność naszych przewozów. PKP Cargo jest największym przewoźnikiem towarowym w Polsce i jednym z największych w Europie. Chcemy być przedsiębiorstwem, które jest liderem nie tylko rynku przewozowego, ale także nadaje ton innowacjom na kolei. 

Grupa PKP Cargo osiągnęła w roku 2017 4,74 mld. zł przychodu i przewiozła ponad 119 mln ton towarów.

Grupa JSW jest największym producentem węgla koksowego hard i znaczącym producentem koksu w Unii Europejskiej.  Węgiel wydobywany przez Grupę, w tym głównie ten koksowy, jest wykorzystywany w Europie Środkowej przez huty należące do międzynarodowych producentów stali i  przedsiębiorstwa użyteczności publicznej.

Materiał wydrukowany z portalu www.wnp.pl. © Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości 1997-2018